“Your Words and Your Performances Are no Kin Together”: um estudo sobre o clown do teatro shakespeariano / “Your Words and Your Performances Are no Kin Together”: A Study on the Clown from Shakespeare’s Drama

Erika de Freitas Coachman

Resumo


Resumo: Formado pela fusão de ator e personagem, o clown do palco shakespeariano não se submetia à tirania do script: sua atuação era marcada por improvisos e interações com o público. O presente artigo busca transcender a análise do texto dramático para lançar luz sobre ele, uma criatura do teatro elisabetano-jaimesco que desafiava e reinventava a peça concebida por seu criador. No espaço liminal entre palco e realidade, sua performance cômica roubava a cena, tornando a experiência teatral inescapavelmente imprevisível.

Palavras-chave: clown; roteiro; performance; Shakespeare.

Abstract: Formed by a blend of actor and character, the clown from the Shakespearean stage did not submit to the tyranny of the script: his performance was marked by improvisation and spontaneous interactions with the audience. This paper aims at transcending the boundaries of a textual analysis of the Bard’s drama so as to shed light on the clown, a creature of the Elizabethan and Jacobean drama who challenged and reinvented the play as conceived by the dramatist. In this liminal space between stage and reality, the clown’s performance stole the scene, turning the dramatic experience into an unpredictable event for playgoers.

Keywords: clown; script; performance; Shakespeare.


Palavras-chave


clown; roteiro; performance; script; performance; Shakespeare.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.29.4.29-48

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Aletria: Revista de Estudos de Literatura
ISSN 1679-3749 (impressa) / ISSN 2317-2096 (eletrônica)

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