The performative turn at Inhotim: installation art and Baudelairean modernity

Lauren S. Weingarden

Resumo


Abstract: This article explores the participatory turn in installation art as part of a trajectory from Baudelairean modernity to twentyfirst-century postmodernity, as represented at Inhotim, the outdoor contemporary art museum and botanical gardens in Brumadinho, MG. In his 1862 essay “The Painter of Modern Life,” Charles Baudelaire defined modernity as fleeting, transitory and fragmentary. Baudelairean modernity initiated a breakdown of boundaries between art and life and between high art aesthetics and popular culture, which continues in the work of installation artists. In the sites of installation art, the spectator is compelled to extend – rather than complete – the work of art in his/her own time, prior experiential encounters and transformative afterthoughts. The shift from the isolated work of art to the experiential one not only complicates how and where works of art are viewed, but also radicalizes the materials that constitute the work of art – whether those materials are extracted from the quotidian sphere or complex technologies, each undergoes a process of defamiliarization and reactivation to produce the transformative aesthetic experience. The individual installations in Inhotim’s “outdoor museum” engage the spectator in a dynamic/participatory experience with spatial, temporal and material relationships that define the very essence of art’s reciprocity, or contrast with the natural and man-made worlds. It is the rarefied setting of Inhotim’s botanical gardens that makes the participatory and transformative experience central to the aesthetic encounter with installation art.

Keywords: Inhotim; installation art; Baudel.

Resumo: Este artigo explora a virada participativa na arte da instalação como parte da trajetória da modernidade baudelairiana até a posmodernidade do século XXI, representada por Inhotim, museu de arte contemporânea ao ar livre e jardim botânico, em Brumadinho, Minas Gerais. Em seu ensaio de 1862, “O pintor da vida moderna”, Charles Baudelaire definiu a modernidade como evanescente, transitória e fragmentária. A modernidade baudelairiana iniciou uma ruptura de fronteiras entre a arte e a vida, e entre a estética das Artes e a cultura popular, que continua nas instalações artísticas atuais. Nos locais das instalações, o espectador é forçado a expandir – em vez de completar – a obra de arte, em seu próprio ritmo, bem como suas experiências anteriores e reflexões posteriores. A mudança de uma obra de arte isolada para uma vivenciada não apenas complica o modo e o lugar em que as obras de arte são vistas, mas também radicaliza os materiais que constituem a obra de arte. Quer esses materiais sejam extraídos da esfera cotidiana, quer sejam extraídos de tecnologias complexas, cada obra passa por um processo de desfamiliarização e reativação para produzir a experiência estética transformadora. As instalações desse museu a céu aberto levam o espectador a uma experiência dinâmica e participativa com as relações espaciais, temporais e materiais que definem a própria essência da reciprocidade da arte, ou contrastam com o mundo, tanto o natural quanto o construído. E o cenário rarefeito do Jardim Botânico de Inhotim que faz com que a experiência participativa e transformadora se torne central para o encontro estético com a arte da instalação.

Palavras-chave: Inhotim; instalação; modernidade baudelaireana; posmodernidade.


Palavras-chave


Inhotim; installation art; Baudel; instalação; modernidade baudelaireana; posmodernidade.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2317-2096.23.3.13-30

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