Analyzing Lexical Boost Effects in Priming of the Passive in Brazilian Portuguese / Analisando os efeitos de identidade lexical no priming da passiva no português brasileiro

Mara Passos Guimarães, Gabriela Araújo Silva

Resumo


Abstract: The lexical boost effect is an increase in the magnitude of structural priming effects when prime and target verbs are identical. This study investigates the connection of lexical boost to priming effects of the passive construction in Brazilian Portuguese (BP) in an image description task to contribute to the debate about whether lexical boost effects are a result of surface word repetition or a connection between the lexical item in the working memory and the structure in long-term memory. The task measured subjects’ working memory (WM) capacity and manipulated task protocol by adding a matching cover task to the picture description task. Data collected indicate that structural priming effects in the image description task were contingent on lexical identity, presenting a positive correlation with choice of structure in the description. WM capacity did not influence priming effects, nor did subjects’ performance in the cover task. Results provide evidence in favor of lexical boost effects being a result of residual activation of the connection between lexical item and structure. They also provide insight about the task and its applicability to priming effects of the passive construction in BP.

Keywords: lexical boost; structural priming; passive construction; image description task.

Resumo: O efeito de identidade lexical é definido como um aumento na magnitude dos efeitos de priming estrutural quando há identidade entre verbo prime e verbo alvo. Este estudo investiga a conexão entre efeitos de identidade lexical e priming estrutural da construção passiva no português brasileiro em uma tarefa de descrição de imagens, de modo a contribuir para o debate acerca da natureza destes efeitos – se resultado de repetição de palavras ou de conexão entre o item lexical na memória de trabalho e a estrutura na memória de longo prazo. A tarefa mediu a capacidade da memória de trabalho dos sujeitos e manipulou os protocolos experimentais, adicionando uma tarefa de associação como disfarce. Os dados coletados indicam que efeitos de priming estrutural na tarefa de descrição de imagens dependem da identidade lexical, apresentando uma correlação positiva com a escolha da estrutura das descrições. Não houve efeitos de capacidade de memória de trabalho ou do desempenho dos sujeitos na tarefa de disfarce sobre os efeitos de priming. Os resultados corroboram a visão dos efeitos de identidade lexical como resultado de ativação residual da conexão entre o item lexical e a estrutura, e oferecem novas perspectivas sobre a tarefa e sua aplicabilidade ao estudo de efeitos de priming estrutural da construção passiva no português brasileiro.

Palavras-chave: efeitos de identidade lexical; priming estrutural; construção passiva; tarefa de descrição de imagens.

 

 

 

 

 

 


Palavras-chave


lexical boost; structural priming; passive construction; image description task

Texto completo:

PDF (English)

Referências


ANIMAKER. Palo Alto: Animaker, c2021. Online software. Available

at: http://animaker.com. Access on: Mar. 1st, 2021.

BADDELEY, A. Working Memory: Looking Back and Looking Forward.

Nature Reviews: Neuroscience, 4, p. 829-839, 2003.

BERNOLET, S.; COLLINA, S.; HARTSUIKER, R. J. The persistence

of structural priming revisited. Journal of Memory and Language, 91,

-116, 2016.

BOCK, J. K. Syntactic persistence in language production. Cognitive

Psychology, 18, 355-387, 1986.

BOCK, J. K.; GRIFFIN, Z. M. The Persistence of Structural Priming:

Transient Activation or Implicit Learning? Journal of Experimental

Psychology: General, 129(2), 177-192, 2000.

CAMACHO, R. G. Em Defesa da Categoria de Voz Média no Português.

D.E.L.T.A., 19(1), p. 91-122, 2003.

CHANG, F.; DELL, G. S.; BOCK, J. K. Becoming Syntactic.

Psychological Review, 113(2), 234-272, 2006.

CHANG, F.; DELL, G. S.; BOCK, J. K.; GRIFFIN, Z. M. Structural

Priming as Implicit Learning: A Comparison of Models of Sentence

Production. Journal of Psycholinguistic Research, 29(2), 217-229, 2000.

DRUMMOND, A. Ibex Farm, 2016. Available at http://spellout.net/

ibexfarm/. Accessed on March 1st, 2021.

ELLIS, N. C. Constructions, Chunking and Connectionism: The

Emergence of Second Language Structure. In: DOWTY, C. J.; LONG,

M. H. (Ed.). The Handbook of Second Language Acquisition. Malden,

MA: Blackwell, 63-103, 2003.

GUIMARÃES, M. P. Structural persistence and surprisal: implications

for proficiency-modulated distributional learning in late bilinguals. 2018.

Caligrama, Belo Horizonte, v. 26, n. 2, p. 29-46, 2021

p. Unpublished PhD dissertation (Linguistics) – Programa de PósGraduação em Estudos Linguísticos, Belo Horizonte, 2018.

GUIMARÃES, M. P. Frequency effects of L2 English on the processing of

the passive in L1 Brazilian Portuguese. Revista de Estudos da Linguagem,

v. 29, n. 1, p. 215-258, 2021.

JAEGER, T. F.; SNIDER, N. Alignment as a consequence of expectation

adaptation: Structural priming is affected by the prime’s prediction error

given both prior and recent experience. Cognition, 127, 57-83, 2013.

KASCHAK, M. P.; KUTTA, T. J.; JONES, J. L. Structural priming as

implicit learning: Cumulative priming effects and individual differences.

Psychonomic Bulletin and Review, 18, p. 1133–1139, 2011.

KLAUS, J.; SCHRIEFERS, H. (2016). Measuring working memory

capacity: A reading span task for laboratory and web-based use.

Unpublished manuscript submitted for publication.

LEVELT, W. J. M.; ROELOFS, A.; MEYER, A. S. A theory of lexical access

in speech production. Behavioral and Brain Sciences, 22, 1(75), 1999.

LOWDER, M. W.; GORDON, P. C. Natural Forces as Agents:

Reconceptualizing the Animate-Inanimate Distinction. Cognition, 136,

p. 85-90, 2015.

MALHOTRA, G.; PICKERING, M. J.; BRANIGAN, H., & BEDNAR,

J. A. On the persistence of structural priming: Mechanisms of decay and

influence of word-forms. In LOVE, B. C.; MCRAE, K.; SLOUTSKY,

V. M. (Ed.). Proceedings of the 30th annual conference of the cognitive

science society, 657-662. Austin: Cognitive Science Society, 2008.

R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical

computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria.

Available at https://www.R-project.org/. Accessed on March 1st, 2021.

PICKERING, M. J.; BRANIGAN, H. P. The Representation of Verbs:

Evidence from Structural priming in Language Production. Journal of

Memory and Language, 39, 633-651, 1998.

TOOLEY, K. M. Contrasting mechanistic accounts of the lexical boost.

Memory and Cognition, 48, p. 815-838, 2020.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2238-3824.26.2.29-46

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Mara Passos Guimarães, Gabriela Araújo Silva

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.