O jogo elegíaco: fronteiras entre a cultura material ou intelectual e a ficção poética.

Paulo Martins

Resumo


Resumo: O objetivo deste artigo é apontar alguns elementos referenciais de cultura intelectual, associando-os aos ficcionais da elegia erótica romana. Esta relação esclarece, a meu ver, “o jogo elegíaco”, isto é, o conceito descrito por P. Veyne em L’élégie érotique romaine (1983), que indica o contato constante entre dados reais e ficcionais nela expressos, além dos efeitos de sentido produzidos na recepção a partir deste contato.Tal mecanismo, acredito, pode ser considerado como a principal característica da elegia erótica romana. Assim, este trabalho parte de uma das teses apresentadas por Veyne (1983), tendo em vista as críticas de F. B. Conte (1986) e pósteros, buscando apresentar novas colaborações para a compreensão deste gênero poético.

Palavras-chave: elegia romana; Propércio; cultura intelectual; ficção; realidade.

Abstract: The aim of this article is to point out some referential elements of intellectual culture in association with fictional elements in Roman love elegy. This relationship clarifies “the elegiac game”, i.e., the concept described by P. Veyne in L’élégie érotique romaine (1983) which concerns the constant contact between real and fictional referents in Roman elegy, as well as the effects produced in the audience by it. Such device, I believe, can be considered as the main feature of Roman love elegy. Thus, this paper revaluates one of Veyne’s theses, taking into account G. B. Conte (1986) and later scholars’ criticism, in an effort to present a new contribution to the comprehension of this poetic genre.

Keywords: Roman elegy; Propertius; intellectual culture; fiction; reality.


Palavras-chave


elegia romana; Propércio; cultura material e intelectual; ficção; realidade

Texto completo:

PDF

Referências


ALLEN, A. W. “Sincerity” and the Roman Elegists. CPh, Chicago, vol. 45, n. 3, p. 145-160,1950.

BARCHIESI, A. Rituals in ink: Horace on the Greek lyric tradition. In: DEPEW, M.; OBBINK, D. (org.). Matrices of genre: authors, canons, and society. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 2000, p. 167-182.

BOUCHER, J.-P. Études sur Properce: problèmes d’inspiration et d’art. Paris: Boccard, 1965.

CAIROLLI, F. P. Marcial Brasileiro. 2014. 498p. (Tese de doutorado). São Paulo: FFLCH-USP, Universidade de São Paulo, 2014.

CARDOSO, Z. A. A representação da mulher na poesia latina. In: FUNARI, P. P. A.; FEITOSA, L. C.; SILVA, G. J. (org.). Amor, desejo e poder na Antiguidade: relações de gênero e representações do feminino. Campinas: Unicamp, 2003, p. 261-285.

CITRONI, M. Dedicatari e lettori della poesia elegiaca. In: CATANZARO, G.; SANTUCCCI, F. (org.). Tredici secoli di elegia latina. Assisi: Accademia Properziana del Subasio, 1989, p. 93-144.

CONTE, G. B. Sagio. In: OVIDIO. Rimedi contro l’amore. A cura di Caterina Lazzarini con un saggio di Gian Biagio Conte. Venezia: Marsilio, 1986, p. 49-50.

FANTHAM, E. The image of woman in Propertius’ poetry. In: GÜNTHER, H.-Ch. (org.). Brill’s companion to Propertius. Leiden: Brill, 2006, p. 183-198. DOI: 10.1163/9789047404835_009.

FARRELL, J. Calling out the Greeks: dynamics of the elegiac canon. In: GOLD, B. K. (org.). A companion to the Roman love elegy. Malden: Wiley-Blackwell, 2012, p. 11-24. DOI: 10.1002/9781118241165.ch1.

FEAR, T. The poet as pimp: elegiac seduction in the time of Augustus. Arethusa, Baltimore, vol. 33, p. 217-240, 2000.

FEAR, T. Propertian closure: the elegiac inscription of the liminal male and ideological contestation in Augustan Rome. In: ANCONA, R.; GREENE, E. (org.). Gendered dynamics in Latin love elegy. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2005, p. 13-40.

FEDELI, P. Properzio elegie libro II: introduzione, testo e commento. Cambridge: Francis Cairns Publications Ltd., 2005.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

GALLAGHER, C. The rise of fictionality. In: MORETTI, F. (org.). The novel, volume 1: history, geography, and culture. Princeton: Princeton University Press, 2006, p. 336-363.

GARDNER, H. H. The elegiac “domus” in the early Augustan Principate.

AJPh, Baltimore, vol. 131, n. 3, p. 453-493, 2010.

GIBSON, R. Love elegy. In: HARRISON, S. (ed.). A companion to Latin literature. Malden/ Oxford/Victoria: Blackwell Publishing, 2005, p. 159-173.

GINZBURG, C. Relações de força. Trad. Jônatas Batista Neto. São Paulo: Cia. das Letras, 2002.

GREENE, E. Elegiac woman: fantasy, materia, and male desire in Propertius 1.3 and 1.11. AJPh, Baltimore, vol. 116, p. 303-318, 1995.

HESLIN, P. Metapoetic pseudonyms in Horace, Propertius and Ovid. JRS, London, vol. 101, p. 51-72, 2011.

JAMES, S. L. “Ipsa dixerat”: women’s words in Roman love elegy. Phoenix, Toronto, vol. 64, n. 3/4, p. 314-344, 2010.

JOHNSON, W. R. Propertius. In: GOLD, B. K. (org.). A companion to the Roman love elegy. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2012, p. 39-52.

LA PENNA, A. L’integrazione difficile. Torino: Einaudi, 1977. LACHMANN, K. (org.). Sexti Aurelii Propertii Carmina. Leipzig: Gerhard Fleischer, 1816.

LIEBERG, G. Die Muse des Properz und seine Dichterweihe. Philologus, Berlin, vol. 107, p. 116-129, 1963.

LOWRIE, M. Inside out: in defense of form. TAPhA, Baltimore, vol. 135, p. 35-48, 2005 (http://www.jstor.org/stable/20054119).

LYNE, R. O. A. M. The Latin love poets from Catullus to Horace. Oxford: Oxford University Press, 1980.

LYNE, R.O.A.M. Propertius 2.10 and 11 and the structure of books “2a’ and ‘2b”. JRS, London, vol. 88, p. 21-36, 1988a.

LYNE, R.O. A. M. Introductory poems in Propertius 1.1 and 2.12. CCJ, Cambridge, vol. 44, p. 158-181, 1988b.

MADER, G. Amphion and Orpheus in Propertius I, 9? AC, Paris, vol. 61, p. 249-254, 1992.

MARTINS, P. Sexto Propércio – monobiblos: éthos, verossimilhança e fides no discurso elegíaco do século I a.C. 1996. 133 p. (Dissertação de mestrado). São Paulo: FFLCH-USP, Universidade de São Paulo, 1996.

MARTINS, P. Breve história da crítica da literatura latina. Classica, São Paulo, vol. 21, n. 2. p. 189-204, 2008a.

MARTINS, P. Polignoto, Páuson, Dionísio e Zêuxis: uma leitura da pintura grega clássica. Phaos, Campinas, vol. 8, p. 75-98, 2008b.

MARTINS, P. Elegia romana: construção e efeito. São Paulo: Humanitas, 2009.

MARTINS, P. Pictura loquens, poesis tacens: limites da representação. 2013. 345 p. (Tese de livre-docência). São Paulo: FFLCH-USP, Universidade de São Paulo, 2013.

MARTINS, P. Ekphrasis, digression and elegy: a reception of Propertius’ second book (texto inédito, 2015).

MILLER, P. A. Why Propertius is a woman: French feminism and Augustan elegy. CPh, Chicago, vol. 96, n. 2, p. 127-146, 2001. Disponível em: http:// www.jstor.org/stable/1215485.

MILLER, P. A. The “puella”: accept no substitutions! In: THORSEN, T. S. (org.). The Cambridge companion to Latin love elegy. Cambridge: Cambridge University Press, 2013, p. 166-179.

MOMIGLIANO, A. The rhetoric of history and history of rhetoric: on Hayden White’s tropes. In: SHAFFER, E.S. (org.). Comparative criticism: a yearbook. Cambridge: Cambridge University Press, 1981, p. 259-268 (vol. 3).

MOST, G. W. The languages of poetry. New literary history textual interrelations, Baltimore, vol. 24, n. 3, p. 545-562, 1993.

MURGIA, C. E. The division of Propertius 2. MD, Pisa, vol. 45, p. 147- 242, 2000.

REINHARDT, T. Propertius and rhetoric. In: GÜNTHER, H.-Ch. (org.). Brill’s companion to Propertius. Leiden: Brill, 2006, p. 199-216.

ROSATI, G. Il rivale, o il triangulo del desiderio. In: SANTINI, C.; SANTUCCI, F. (org.). I personaggi dell’elegia di Properzio. Assisi: Accademia Properziana del Subasio, 2008, p. 251-272.

SHARROCK, A. Constructing characters in Propertius. Arethusa, Baltimore, vol. 33, n. 2, p. 263-284, 2000.

SHARROCK, A. The “poeta-amator”, “nequitia” and “recusatio”. In: THORSEN, T. S. (org.). The Cambridge companion to Latin love elegy. Cambridge: Cambridge University Press, 2013, p. 151-165.

VASCONCELLOS, P. S. Esquecer Veyne? Nuntius Antiquus, Belo Horizonte, vol. 7, n. 1, p. 105-118, 2011.

VEYNE, P. L’élégie érotique romaine. Paris: Seuil, 1983.

VEYNE, P.A Elegia erótica romana: o amor, a poesia e o Ocidente. Trad. Maria das Graças Nascimento e Milton Nascimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.

WALSH, R. Fictionality and mimesis: between narrativity and fictional worlds. Narrative, Columbus, vol. 11, n. 1, p 110-121, 2003.

WHITE, H. Texto histórico como artefato literário. In: WHITE, H. Trópicos do discurso: ensaios sobre a crítica da cultura. Trad. Alípio Correia de Franca Neto. São Paulo: Edusp, 1994, p. 97-116.

WILLIAMS, M. F. Propertius on art (Prop. III, 9, 9-16; II, 3, 41-44; II, 6, 27-34; II, 12, 1-12; II, 31): epigram, Aristotle, and the new Posidippus (P. Mil. Vogl. VIII, 309, Pos. X, 8-XI, 5 Bastianini = 62-70 AB). In: DEROUX, C. (org.). Studies in Latin literature and Roman history, XIII. Brussells: Latomus, 2006, p. 291-314.

WILSON, M. The politics of elegy: Propertius and Tibullus. In: DOMINIK, W.; GARTHWAITE, J.; ROCHE, P. A. (org.). Writing politics in imperial Rome. Brill: Leiden, 2009, p. 173-202.

WYKE, M. Written woman: Propertius’ “scripta puella”. JRS, London, vol. 77, p. 47-61, 1987a.

WYKE, M. The elegiac woman at Rome. PCPhS, Cambridge, vol. 33, p. 153-178, 1987b.

WYKE, M. Mistress as metaphor in Augustan elegy. Helios, Austin, vol. 16, p. 25-47, 1989a.

WYKE, M. In pursuit of love, the poetic self and a process of reading: Augustan elegy in the 1980s. JRS, London, vol. 79, p. 165-173, 1989b.

WYKE, M. Roman mistress: ancient and modern representations. Oxford: Blackwell. 2002.

YARDLEY, J. C. The poetic attack on Cynthia: Propertius 2.5 27-8. RhM, Köeln, vol. 126, p. 364-365, 1983. Disponível em: http://www.rhm.uni-koeln.de/126/M- Yardley.pdf.


Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2015 Paulo Martins



Nuntius Antiquus
ISSN 2179-7064 (impressa) / ISSN 1983-3636 (eletrônica)

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.