A posição dos advérbios focalizadores na hierarquia universal

Aquiles Tescari Neto

Abstract


Resumo: Apesar de sua abrangência empírica e conceitual, a hierarquia universal de Cinque (1999) não contempla posições para AdvPs focalizadores de diferentes classes (semânticas). A literatura linguística geral (QUIRK et al., 1976; RICCA, 1999; ADORNO, 2000; CESARE, 2010; entre outros) reconhece pelo menos as seguintes classes de advérbios focalizadores: (a) de exclusão (somente), (b) aditivos não escalares (também), (c) aditivos escalares (até), (d) de inclusão (inclusive) e (e) particularizadores (principalmente). Diante desse quadro, a pergunta que se faz, assumindo-se a vertente cartográfica da Teoria de Princípios e Parâmetros, é: “Qual/quais a(s) posição(posições) que essas diferentes classes (semânticas) de advérbios focalizadores ocupariam em termos de hierarquias?”. O trabalho procura responder a essa pergunta assumindo, com o Programa Cartográfico, que cada uma dessas diferentes classes teria uma posição distinta de Soldagem (merge), seguindo o princípio do “One Feature, One Head” (um traço, um núcleo) (KAYNE, 2005). Com base em testes de transitividade envolvendo dois advérbios focalizadores de cada vez, aplicados a dados do português brasileiro e do espanhol, este trabalho propõe uma hierarquia para as cinco classes de AdvPs focalizadores citados, estabelecendo também a posição de cada focalizador específico em relação aos outros advérbios da hierarquia de Cinque. 

Palavras-chave: advérbios focalizadores; advérbios altos; hierarquia universal; cartografia; sintaxe gerativa.

Abstract: In spite of its empirical and conceptual scope, Cinque’s (1999) universal hierarchy does not include dedicated positions for focusing AdvPs of different (semantic) classes. The general Linguistics literature (QUIRK et al., 1976; RICCA, 1999; ADORNO, 2000; CESARE, 2010; among others) recognizes at least the following classes of focusing adverbs: (a) exclusive adverbs (only) (b) non-scalar additives (also), (c) scalar additives (even), (d) inclusion adverbs (including) and (e) particularizers (mainly). Given this acknowledgment, one should ask, assuming the cartographic point of view regarding the Theory of Principles and Parameters, which position(s) these different (semantic) classes of focusing adverbs would occupy in terms of functional hierarchies. The study attempts to answer this question by assuming, with the Cartography Program, that each different class of focusing adverb would have a distinct position of Merge, in accordance with the “One Feature, One Head” principle (KAYNE, 2005). Based on transitivity tests involving two focusing adverbs in the same sentence in two possible orders, applied to Brazilian Portuguese and American Spanish data, this paper proposes a hierarchy for the five classes of the mentioned focusing AdvPs, also establishing the position of each focusing adverb regarding the other adverbs in Cinque’s hierarchy.

Keywords: Focusing Adverbs; High Adverbs; Universal Hierarchy; Cartography; Generative Syntax.


Keywords


Focusing Adverbs; High Adverbs; Universal Hierarchy; Cartography; Generative Syntax.

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DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.25.1.44-84

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