Organização retórica do resumo acadêmico gráfico: um gênero acadêmico multimodal

Cristiane Salete Florek

Abstract


Resumo: Este artigo relata a investigação do resumo acadêmico gráfico (RAG), prática discursiva multimodal típica de certas áreas do contexto acadêmico. Metodologicamente, empregou-se a Análise Crítica de Gênero (MEURER, 2002; BHATIA, 2004; MOTTA-ROTH, 2006, 2008) a fim de analisar as características textuais e contextuais de 40 RAGs de Química e de Biologia e descrever sua organização retórica prototípica. Para a análise textual, efetuaram-se: i) identificação, descrição e categorização dos significados dos modos semióticos verbal e visual (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004; KRESS; VAN LEEUWEN, 2006); e ii) identificação de padrões retóricos recorrentes (SWALES, 1990). Para a análise contextual realizaram-se: i) entrevistas com pesquisadores das áreas investigadas; e ii) análise documental. Os resultados evidenciam que, embora o RAG apresente movimentos retóricos típicos de outros gêneros acadêmicos, é um novo gênero, que coloca em proeminência o modo semiótico visual. Essa característica o diferencia do resumo acadêmico, pois potencializa o multipropósito comunicativo de atrair o leitor e sintetizar a pesquisa reportada em um artigo. Isso responde à recorrente necessidade da comunidade científica de otimizar o tempo de busca e de seleção de artigos acadêmicos para leitura e, especialmente, de destacar e otimizar a divulgação dos resultados da pesquisa científica. Este trabalho defende que o estudo crítico e multimodal de RAGs possibilita interpretar os novos discursos disponíveis no contexto acadêmico, auxiliando na proposição de meios pedagógicos em prol dos multiletramentos (THE NEW LONDON GROUP, 1996).

Palavras-chave: resumo acadêmico gráfico; Análise Crítica de Gênero; organização retórica.

Abstract: This paper reports an investigation about academic graphical abstract (AGA), typical multimodal discursive practice from certain areas of academic context. Methodologically, we employed the Genre Critical Analysis (MEURER, 2002; BHATIA, 2004; MOTTA-ROTH, 2006, 2008) to investigate the textual and contextual features of forty AGAs from Chemistry and Biology, and to describe its rhetoric prototypical organization. For textual analysis, we performed: i) identification, description and categorization of the meanings from verbal and visual semiotic modes (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004; KRESS; VAN LEEUWEN, 2006); and ii) identification of recurrent rhetorical patterns (SWALES, 1990). For contextual analysis, we performed: i) interviews with researchers of the investigated areas; and ii) documental analysis. Our results showed that although the RAG presents typical rhetorical movements similar to other academic genres, it is a new genre that puts prominence on the visual semiotic mode. This feature differentiates AGA from academic abstracts, mainly because it enhances the multipurpose of attracting the reader and summarizing the research reported in an article. This ensures the recurring need of scientific community to save time during the search and selection of academic articles and optimize the dissemination of scientific research results. We believe that the critical and multimodal study of AGAs enables us to interpret new discourses nowadays available in the academic context, supporting teach methodologies in favor of multiliteracies (THE NEW LONDON GROUP, 1996).

Keywords: academic graphical abstract; Genre Critical Analysis; rhetorical organization.


Keywords


academic graphical abstract; Genre Critical Analysis; rhetorical organization.

References


ASKEHAVE, I.; SWALES, J. M. Genre identification and communicative purpose: a problem and a possible solution. Applied Linguistics, Oxford University Press, v. 22, n. 2, p. 195-212, 2001.

AYERS, G. The evolutionary nature of genre: an investigation of the short texts accompanying research articles in the scientific journal Nature. English for Specific Purposes, Elsevier, v. 27, p. 22-41, 2008. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889490607000221. Acesso em: 12 set. 2016.

BAWARSHI, A. S.; REIFF, M. J. Gênero: história, teoria, pesquisa e ensino. SãoPaulo: Parábola, 2013.

BAZERMAN, C. Shaping written knowledge: the genre and activity of the experimental article in science. Madison: University of Wisconsin Press, 1988.

BHATIA, V. K. Analyzing genre: language use in professional settings. London: Longman, 1993.

BHATIA, V. K. Worlds of written discourse: a genre-based view. London: Continuum, 2004.

CAPES. Sobre as áreas de avaliação. Governo Federal, 2014a. Disponível em: http://www.capes.gov.br/avaliacao/sobre-as-areas-de-avaliacao. Acesso em: 16 mar. 2016.

CAPES. Classificação da produção intelectual. Governo Federal, 2014b. Disponível em: http://www.capes.gov.br/avaliacao/instrumentos-de-apoio/classificacao-da-producao-intelectual. Acesso em: 16 mar. 2016.

CAPES. Comunicado nº 002/2012. Área de Química: considerações sobre multidisciplinaridade e interdisciplinaridade na área, 2012. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/Interdisciplinaridade_Quimica.pdf. Acesso em: 5 mai. 2016.

CAPES. Comunicado nº 01/2011. Área de Biodiversidade: a nova área de Biodiversidade na CAPES, 2011. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/07biodcomunicado01-2011.pdf. Acesso em: 5 mai. 2016.

ELSEVIER B. V. Article of the future. 2009. Disponível em: http://www.elsevier.com/about/mission/innovative-tools/article-of-the-future. Acesso em: 18 jul. 2013.

FAIRCLOUGH, N. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.

FAIRCLOUGH, N. Language and power. London: Longman, 1989.

FLOREK, C. S. Uma análise crítica de gênero de resumos acadêmicos gráficos. 2015. 240 p. Dissertação (Mestrado Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.

FLOREK, C.; HENDGES, G. R. Resumos acadêmicos gráficos: categorias e graus de especialização. Expressão, Santa Maria, v. 17, n. 2, p. 105-112, 2013.

FORMIGA, F. R. et al. Controlled delivery of fibroblast growth factor-1 and neuregulin-1 from biodegradable microparticles promotes cardiac repair in a rat myocardial infarction model through activation of endogenous regeneration. Journal of Controlled Release, Elsevier, v. 173, p. 132-139, 10 jan. 2014. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168365913008833. Acesso em: 12 mai. 2014.

GOLEBIOWSKI, Z. Prominent messages in Education and Applied Linguistic abstracts: how do authors appeal to their prospective readers? Journal of Pragmatics, Elsevier, n. 41, p. 753-769, 2009. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378216608002725. Acesso em: 15 set. 2016.

HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 1994.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 2004.

HENDGES, G. R. Tackling genre classification: the case of HTML research articles. 2007. 209 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

HENDGES, G. R.; NASCIMENTO, R. G.; MARQUES, P. M. A gramática da imagem como ferramenta na análise crítica de gêneros midiáticos. In: SEIXAS, L.; PINHEIRO, N. F. (Org.). Gêneros: um diálogo entre comunicação e Linguística Aplicada. Florianópolis: Insular, 2013. p. 241-274.

KNOX, J. Punctuating the home page: image as language in an online newspaper. Discourse & communication, Los Angeles, v. 3, n. 2, p. 145-173, 2009.

KNOX, J. Visual-verbal communication on online newspaper home pages. Visual communications, London, v. 6, n. 1, p. 19-53, 2007.

KOPPLE, W. J. V. Some exploratory discourse on metadiscourse. College Composition and Communication, University of California, v. 36. n. 1, p. 82-83, 1985. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/357609. Acesso em: 15 set. 2016.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. New York: Routledge, 1996.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

LANE, S.; KARATSOLIS, A.; BUI, L. Graphical abstracts: a taxonomy and critique of an emerging genre. SIGEDOC, Limerick, Ireland, v. 16-17, July 2015.

LEMKE, J. Multimedia genres for science education and scientific literacy. In: SCHLEPPEGRELL, M.; COLOMBI, M. C. (Ed.). Developing advanced literacy in first and second languages. Mahwah: Erlbaum, 2002. p. 21-44.

LEMKE, J. Multiplying meaning: visual and verbal semiotics in scientific text. In: MARTIN, J. R.; VEEL, R. (Ed.). Reading science. London: Routledge, 1998. p. 87-113.

LEVINSON, N. M; BOXER, S. G. A conserved water-mediated hydrogen bond network defines bosutinib’s kinase selectivity. Nature Chemical Biology, v. 10, n. 2, p. 127-132, dez. 2014. Disponível em: http://www.nature.com/nchembio/journal/v10/n2/index.html. Acesso em: 9 mai. 2014.

MASON, R.; MORPHET, T.; PROSALENDIS, S. Reading scientific images: the iconography of evolution. Cape Town: HSRC Press, 2006.

MCCOMAS, W. F. Keys to teaching the nature of science. The science teacher, v. 9, n. 71, p. 24-27, 2004. Disponível em: http://www.nsta.org/publications/news/story.aspx?id=49929. Acesso em: 15 set. 2016.

MEURER, J. L. Gêneros textuais na análise crítica de Fairclough. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Ed.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 81-106.

MEURER, J. L. Uma dimensão crítica do estudo de gêneros textuais. In: MEURER, J. L.; MOTTA-ROTH, D. (Org.). Gêneros textuais e práticas discursivas: subsídios para o ensino da linguagem. Bauru: EDUSC, 2002. p. 17-29.

MILLER, C. Genre as social action. Quarterly Journal of Speech, Taylor & Francis Online, v. 70, p. 157-78, 1984. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00335638409383686. Acesso em: 15 set. 2016.

MILLER, T. Visual persuasion: a comparison of visuals in academic texts and the popular press. English for Specific Purposes, Elsevier, v. 17, n. 1, p. 29-46, 1998. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088949069700029X. Acesso em: 15 set. 2016.

MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MOITA LOPES, L. P. Da aplicação da linguística à linguística aplicada indisciplinar. In: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2011. p. 11-24.

MORAES, L. S. B. O metadiscurso em artigos acadêmicos: variação intercultural, interdisciplinar e retórica. 2005. 194f. Tese (Doutorado em Letras). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro-RJ, 2005.

MOTTA-ROTH, D. A dinâmica de produção de conhecimento: teorias e dados, pesquisador e pesquisados. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, p. 165-184, 2003. doi.org/10.1590/S1984-63982003000100011.

MOTTA-ROTH, D. Analise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. DELTA, São Paulo, v. 24, p. 341-383, 2008. doi.org/10.1590/s0102-44502008000200007.

MOTTA-ROTH, D. Questões de metodologia em análise de gêneros. In: KARWOSKI, A.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. União da Vitória-PR: Editora Kaygangue, 2006. p. 179-202.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

MYERS, G. Writing biology: texts in the social construction of scientific knowledge. Madison: University of Wisconsin Press, 1990.

NATURE. The art of abstracts, v. 3, n. 571, Aug. 2011. Disponível em: http://www.nature.com/nchem/journal/v3/n8/full/nchem.1109.html?WT.feed_name=subjects_chemistry-publishing. Acesso em: maio 2012.

NIERTH, A.; MARLETTA, M. A. Direct meso-Alkynylation of Metalloporphyrins Through Gold Catalysis for Hemoprotein Engineering. Angewandte Chemie, Wiley Online Library, v. 53, n. 10, p. 2611-2614, mar. 2014. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/anie.v53.10/issuetoc. Acesso em: 12 mai. 2014.

O’HALLORAN, K. L. Introduction. In: O’HALLORAN, K. L (Ed.). Multimodal discourse analysis: systemic functional perspectives. London; New York: Continuum, 2004. p. 1-7.

O’TOOLE, M. The language of displayed art. Leicester: Leicester University Press, 1994.

PÉREZ-LLANTADA, C. The article of the future: strategies for genre stability and change. English for specific purposes, Elsevier, v. 32, p. 221-235, 2013. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889490613000422. Acesso em 15 set. 2016.

POPPER, K. The logic of scientific discovery. London; New York: Routledge, 2005.

PRPGP/UFSM. Catálogo cursos de pós-graduação UFSM, 2013. Disponível em: http://prpgp.ufsm.br/images/diversos/CATALOGO-PG-UFSM-2013.pdf. Acesso em: 13 set. 2016.

SAMRAJ, B. An exploration of a genre set: research article abstracts and introductions in two disciplines. English for specific purposes, Elsevier, v. 24, n. 2, p. 141-156, 2005.

SATO, T. K.; TWETEN, R. K.; JOHNSON, A. disulfide-bond scanning reveals assembly state and b-strand tilt angle of the pFO b-barrel. Nature Chemical Biology, Macmillan Publishers Limited, v. 9, n. 6, p. 383-389, abr. 2013. Disponível em: http://www.nature.com/nchembio/journal/v9/n6/index.html. Acesso em: 9 mai. 2014.

SNOW, C. P. As duas culturas e uma segunda leitura: uma versão ampliada das duas culturas e a revolução científica. São Paulo: EDUSP, 1995.

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. M. Research genres: explorations and applications. New York: Cambridge University Press, 2004. doi.org/10.1017/CBO9781139524827.

TENOPIR, C. et al. Trust and authority in scholarly communications in the light of digital transition: final report. Knoxville, USA: University of Tennessee USA; Greenham, UK: CIBER Research, 2013.

THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Spring Research Library, v. 1, n. 66, p. 60-92, 1996.

TODOROV, T. The origin of genres: modern genre theory. New York: Longman, 2000.

UNSWORTH, L. Teaching multiliteracies across the curriculum. Philadelphia: Open University Press, 2001.

VAN LEEUWEN, T. Discourse and practice: new tools for Critical Discourse Analysis. New York: Oxford University Press, 2008. doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195323306.001.0001.

VAN LEEUWEN, T. Genre and field in critical discourse analysis. Discourse & society, Sage Publications, v. 4, n. 2, p. 193-223, 1993. Disponível em: http://das.sagepub.com/content/4/2/193.full.pdf+html. Acesso em: 15 set. 2016.

WEB OF KNOWLEDGE. Journal Citation Reports, 2016. Disponível em: http://admin.webofknowledge.com/SessionError.cgi?CSID=&DestApp=JCR&Error=SESSION+NOT+ACTIVE. Acesso em: 2 mai. 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.25.4.2293-2327

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2017 REVISTA DE ESTUDOS DA LINGUAGEM

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional