O constituinte-QU in situ e os efeitos de Common Ground no português brasileiro infantil / The WH-Constituent in situ and the effects of Common Ground in Child Brazilian Portuguese

Clariana Lara Vieira, Elaine Bicudo Grolla

Abstract


Resumo: O presente trabalho concentra-se nos efeitos do Common Ground na produção de perguntas com constituinte-QU in situ no português brasileiro, tendo em vista esta ser uma língua de movimento-QU aparentemente opcional. Neste artigo, procura-se discutir, com base em investigação empírica, como o conceito pragmático de fundo comum influencia na realização de tais perguntas, levando em consideração o comportamento de outras línguas que permitem tanto o QU-movido quanto o in situ, como o francês, o espanhol e o português europeu. Para tanto, ao fim deste artigo, será apresentado um novo experimento de aquisição que eliciou perguntas-QU em um contexto de pressuposição enriquecida. Os resultados sugerem que há, de fato, uma associação entre o QU-in situ e o contexto pragmático, tanto nos dados adultos (grupo controle) quanto nos dados infantis.

Palavras-chave: qu-in situ; interrogativas-qu; common ground; português brasileiro.

Abstract: The present paper focuses on the Common Ground effects on the production of wh-in situ in Brazilian Portuguese, bearing in mind that this is a language with apparently optional wh-movement. In this study, we aim to discuss, based on empirical research, how the pragmatic concept of Common Ground play a role on the production of such questions, taking into account the behavior of other languages that allow wh-moved and wh-in situ, such as French, Spanish and European Portuguese. For this purpose, at the end of this paper, we present a new acquisition experiment that elicits wh-questions in a context with enriched presupposition. The results suggest that there is, in fact, an association between wh-in situ and the pragmatic context, both in adult (control group) data and in child’s data.

Keywords: wh-in situ; wh-questions; common ground; Brazilian Portuguese.


Keywords


qu-in situ; interrogativas-qu; common ground; português brasileiro; wh-in situ; wh-questions; common ground; Brazilian Portuguese.

References


ALVAREZ, B. L. de P. A aquisição de constituintes-qu in situ em português brasileiro. 2009. Relatório Final (Projeto de Iniciação Científica) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

AMBAR, M. WH-Questions and Wh-Exclamatives. In: BEYSSADE, C.; BOK-BENNEMA, R.; DRIJKONINGEN, F.; MONACHESI, P. (Ed.). Romance Languages and Linguistic Theory 2000: Selected Papers from” Going Romance” 2000. Utrecht: John Benjamins, 2002. p. 15-40. Doi: https://doi.org/10.1075/cilt.232

BIEZMA, M. Givenness and the Difference Between Wh-Fronted and Wh-In-Situ Questions in Spanish. In: BERNS, J.; JACOBS, H.; NOUVEAU, D. (Ed.). Romance Languages and Linguistic Theory: Selected papers for Going Romance 29. Nijmegen: John Benjamins, 2018. p. 21-39. Doi: https://doi.org/10.1075/rllt.13

CHANG, H. The Acquisition of Chinese syntax. Advances in Psychology, North-Holland, v. 90, p. 277-311, 1992. Doi: https://doi.org/10.1016/S0166-4115(08)61895-6

CHANG, L. Wh-In-Situ Phenomena in French. 1997. Tese (Doutorado) – University of British Columbia, Vancouver, 1997.

CLARK, E. Common Ground. In: MacWHINNEY, B.; O’GRADY, W. (Ed.). The Handbook of Language Emergence. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2015. p. 328-353. (Blackwell Handbooks in Linguistics). Doi: https://doi.org/10.1002/9781118346136.ch15

CLARK, H. H. Using language. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. p. 274-296, Doi: 10.1017/S002222679821736

CRAIN, S.; THORNTON, R. Asking questions: The ask/tell problem. In: ______. Investigations in Universal Grammar: A Guide to Experiments on the Acquisition of Syntax and Semantics. Cambridge: MIT Press, 1998. (Language, Speech, and Communication)

DeROMA, C. L. Divide et Impera: Separating Operators from their Variables. 2011. Tese (Doutorado) - University of Connecticut, Connecticut, 2011.

FIGUEIREDO SILVA, M. C.; GROLLA, E. Some syntactic and pragmatic aspects of WH-in-situ in Brazilian Portuguese. In: KATO, M.; ORDÓÑEZ, F. (Ed.). The Morphosyntax of Portuguese and Spanish in Latin America. Oxford: Oxford University Press, 2016. p. 259-285. Doi: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190465889.003.0011

GROLLA, E. Aquisição da periferia esquerda da sentença em português brasileiro. 2000. Dissertação (Mestrado) – UNICAMP, Campinas, 2000.

GROLLA, E. Speculations about the Acquisition of Wh-Questions in Brazilian Portuguese. In: PIRES, A.; ROTHMAN, J. (Ed.). Minimalist Inquiries into Child and Adult Language Acquisition: Case Studies across Portuguese. Berlin: Mouton deGruyter, 2009. (Studies on Language Acquisition – SOLA). Doi: https://doi.org/10.1515/9783110215359.1.85

HAMANN, C. Speculations about early syntax: The production of wh-questions by normally developing French children and French children with SLI. Catalan Journal of Linguistics, Barcelona, v. 5, n. 1, p. 143-189, 2006. Doi: https://doi.org/10.5565/rev/catjl.82

JIMÉNEZ, M. L. Semantics and pragmatics conditions on word order in Spanish. 1997. Thesis (Ph.D.) – Georgetown University. Washington D.C, 1997.

KATO, M. A. Dislocated and in-situ wh-questions in Brazilian Portuguese. In: SYMPOSIUM ON SPANISH AND PORTUGUESE, 2005, Santa Barbara. Trabalho apresentado. Santa Barbara: UC Santa Barbara, 2004.

KATO, M. A. Deriving Wh-In-Situ Through Movement in Brazilian Portuguese. In: CAMACHO-TABOADA, V. et al. (Org.). Information Structure and Agreement. Amsterdam: John Benjamins, 2013. p. 175-192. Doi: https://doi.org/10.1075/la.197.06kat

LESSA-DE-OLIVEIRA, A. S. C. Aquisição de constituintes-QU em dois dialetos do português brasileiro. 2003. Dissertação (Mestrado) – Unicamp, Campinas, 2003.

LOPES-ROSSI, M. A sintaxe diacrônica das interrogativas-Q do Português. 1996. Tese (Doutorado) – Departamento de Linguística, UNICAMP, Campinas, 1996.

LÓPEZ, I. F. Los enunciados interrogativos en las primeras etapas del lenguaje infantil. In: SIMPOSIO INTERNACIONAL DE LA SOCIEDAD ESPAÑOLA DE LINGÜÍSTICA, XXXV., 2005, León. Actas... León: Sociedad Española de Lingüística, 2006. p. 562-585.

OUSHIRO, L. As Interrogativas Q-in situ têm restrições pragmáticas? In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRALIN, VI, 2009, João Pessoa. Anais... João Pessoa: Ideia, 2009. v. 1, p. 2445-2452.

OUSHIRO, L. Uma análise variacionista para as Interrogativas-Q. 2011. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

PIRES, A.; TAYLOR, H. The Syntax of Wh-In-Situ and Common Ground. In: ANNUAL MEETING OF THE CHICAGO LINGUISTIC SOCIETY, 43., 2007, Chicago. Proceedings… Chicago: Chicago Linguistic Society, 2007. n. 2, p. 201-215.

SIKANSI, N. As interrogativas-Q na gramática infantil do PB. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 36, p. 85-103, 1999a.

SIKANSI, N. A aquisição das interrogativas-Q do Português do Brasil. 1999b. Memorial (Qualificação de Tese de Doutorado) – Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp, Campinas, 1999b.

SILVEIRA, V. L. A emergência de estruturas A-Barra no contexto da aquisição do português brasileiro como língua materna. 2011. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

SOARES, C. Computational complexity and the acquisition of the CP field in European Portuguese. In: CONSOLE, XII., 2003, Patras, Greece. Proceedings… Patras: Universidade de Leiden, 2004. v. 12, p. 125-140. Disponível em: https://www.universiteitleiden.nl/binaries/ content/assets/geesteswetenschappen/lucl/sole/console-xii.pdf. Acesso em: dez. 2018.

STROMSWOLD, K. The acquisition of subject and object wh-questions. Language Acquisition, [s.l.], v. 4, n. 1-2, p. 5-48, 1995.

VIEIRA, C. O constituinte-QU in situ no português brasileiro infantil. 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

ZUCKERMAN, S. The Acquisition of “Optional” Movement. 2001. Tese (Doutorado) – University of Groningen, Groningen, Netherland, 2001.

ZUCKERMAN, S.; HULK, A. Acquiring optionality in French wh-questions: an experimental study. Revue Québéquoise de Linguistique, Québec, v.30, p. 71-97, 2001. Doi: https://doi.org/10.7202/000520ar




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.27.2.839-884

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2019 Clariana Lara Vieira, Elaine Bicudo Grolla

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional    

Image result for fapemig

Grant #APL-00427-17 (2018-2019)