Women’s representations in advertisements: conceptual explorations / As representações das mulheres em propagandas: explorações conceptuais

Amanda Maria Bicudo de Souza

Abstract


Abstract: Unlike traditional visions show, metaphors are present not only in literary language, but also in everyday, scientific and philosophical languages. It is through the metaphors that we conceptualize the world and understand the most abstract concepts that we have. Based on this premise, this study investigates the conceptual metaphors found in advertisements of women’s magazines, based on the theories: the theory of conceptual metaphor proposed by Lakoff and Johnson (2002), considerations of Kovecses (2002) about this theory and particular character of metaphors in advertisements, as proposed by Velasco-Sacristán (2010) and Ungerer (2003). The purposes of this research are to examine how the metaphors conceptualize the product advertised and how they reveal the social representation of women. The research was done through analysis of four advertisements taken from the magazines: Nova (Dec. 2008), Marie Claire (Oct. 2008), Cláudia (July 2009) and one advertisement taken from a website, published in 2020. The results show that conceptual metaphors are tools used by propagandists in the creation of advertisements based on stereotypes, representations and ideologies of particular group to which the advertisement is intended. Such resources tend to persuade the reader to purchase the product released.

Keywords: metaphor; conceptual metaphor; advertisements.

Resumo: Ao contrário do que mostram visões tradicionais, a metáfora não está presente somente na linguagem literária, mas também nas linguagens: cotidiana, científica e filosófica. É por meio das metáforas que nós conceptualizamos o mundo e compreendemos a maioria dos conceitos abstratos que temos. Com base nesse postulado, o presente estudo investiga as metáforas conceptuais presentes em propagandas de revistas femininas, tendo como pressupostos teóricos: a teoria da Metáfora Conceptual, proposta por Lakoff e Johnson (2002), as considerações de Kovecses (2002) acerca dessa teoria e o caráter particular das metáforas em propagandas, como proposto por Velasco-Sacristán (2010) e Ungerer (2003). Os objetivos dessa investigação são verificar o modo como as metáforas conceptualizam o produto divulgado e em que medida elas revelam a representação social da mulher. A pesquisa foi realizada através da análise de duas propagandas, retiradas das revistas: Nova (dez. 2008) e Marie Claire (out. 2008). Os resultados mostram que as metáforas conceptuais são ferramentas utilizadas pelos propagandistas na elaboração das propagandas, com base em estereótipos, representações e ideologias de determinado público-alvo ao qual a propaganda é destinada. Tais recursos tendem a persuadir o leitor a adquirir o produto divulgado.

Palavras-chave: metáfora; metáfora conceptual; propagandas.


Keywords


Metaphor; Conceptual metaphor; Advertisements.

Full Text:

PDF

References


CLAUDIA, São Paulo, Editora Abril, n. 694, July, 2009.

DONDIS, D. A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ESPÍNDOLA, L C. Metáforas/metonímias conceptuais no discurso de Luiz Inácio Lula da Silva (Presidente). Língua, Linguística e Literatura, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 21-29, 2011.

FIORIN, J. L. Linguagem e ideologia. São Paulo: Ática, 2007.

JODELET, D. As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001.

KOVECSES, Z. Metaphor. New York: Oxford, 2002.

KOVECSES, Z. Metaphor in Culture. New York: Cambridge, 2007.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. Campinas: Mercado de Letras, 2002.

MARIE CLAIRE, São Paulo, Editora Globo, n. 211, Oct. 2008.

MIOTELLO, V. Ideologia. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2008. p. 167-176.

MOITA-LOPES, L. P. (org.). Discurso de identidades: discurso como espaço de construção de gênero, sexualidade, raça, idade e profissão na escola e na família. Campinas: Mercado de Letras, 2003.

MORENO, R. A beleza impossível. São Paulo: Ágora, 2008.

MOSCOVICI, S. Representações sociais. Petrópolis: Vozes, 2005.

NOVA, São Paulo, Editora Abril, n. 423, Dec. 2008.

SANTIBÁÑEZ, C. Metaphors and Argumentation: The Case of Chilean Parliamentarian Media Participation. Journal of Pragmatics, [S.l.], v. 42, n. X4, p. 973-989, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2009.08.019

SARDINHA, T. B. Metáfora. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

UNGERER, F. Muted Metaphors and the Activation of Metonymies in Advertising. In: BARCELONA, A. (org.) Metaphor and Metonymy at the Crossroads: A Cognitive Perspective. Berlin: Mouton de Bruyter, 2003. p. 321-340.

VAN DIJK, T. A. Ideología: uma aproximación muldisciplinária. Barcelona: Editorial Gedisa, 2003.

VELASCO-SACRISTÁN, M. Metonymic Grounding of Ideological Metaphors: Evidence from Advertising Gender Metaphors. Journal of Pragmatics, [S.l.], v. 41, n. 1, p. 64-96, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2009.05.019

VIEIRA, J. A. A identidade da mulher na modernidade. DELTA, São Paulo, v. 21, p. 207-238, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502005000300012




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.28.2.747-776

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2020 Amanda Maria Bicudo de Souza

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional