Multimodal metaphors and practical argumentation: discussing rhetorical effects and modes of articulation between modalities / Metáforas multimodais e argumentação prática: discutindo efeitos retóricos e modos de articulação entre modalidades

Paulo Roberto Gonçalves-Segundo

Abstract


Abstract: This paper aims to discuss both a typology of articulation between verbal and pictorial modalities in the construal of metaphors and the potential pragmatic and rhetorical effects of the activation of multimodal metaphors in practical argumentation. To do so, we analyze six texts from governmental health campaigns in Brazil oriented towards the elimination of Aedes aegypti breeding grounds, the mosquito mainly responsible for the transmission of dengue fever, chikungunya and zika in the country. In terms of the expression of metaphorical vehicles and topics in each modality, we could identify, as a result, three main modes of articulation: autonomy, correlation and interdependence. For each mode, we showed some pragmatic and semantic effects, such as increasing metaphoricity, inducing reframing and refining referentiality. We frame this discussion by critically considering a series of different frameworks on metaphor studies, such as Lakoff and Johnson (1980), Forceville (2007), Müller (2008), Vereza (2007, 2017, 2018), Gonçalves-Segundo and Zelic (2016) and Steen (2017). In terms of argumentative roles, we concluded that multimodal metaphors were relevant in construing the Negative Consequences of inaction in regard to the elimination of breeding grounds, hyperbolizing the lethal potential of the infections; in inducing the reader’s readiness and tendency towards working collectively to achieve the campaign’s intended Goals; and, finally, in generating humor in the construal of the campaign’s Motivating Circumstances, in order to draw the reader’s attention and identification towards this necessary social action. To support this debate, we drew mainly on Fairclough and Fairclough (2012), Macagno and Walton (2019) and Gonçalves-Segundo (2019).

Keywords: multimodal metaphor; multimodality; metaphor; argumentation; practical argumentation.

Resumo: Nosso objetivo, neste artigo, é discutir tanto uma tipologia de articulação entre as modalidades verbal e imagética na construção de metáforas quanto os potenciais efeitos pragmáticos e retóricos da ativação de metáforas multimodais na argumentação prática. Para isso, analisamos seis textos de campanhas governamentais de saúde brasileiras orientadas à eliminação de focos de reprodução do mosquito Aedes aegypti, o principal responsável pela transmissão da dengue, da chikungunya e da zika no país. No que diz respeito à expressão de veículos e tópicos metafóricos em cada modalidade, identificamos, como resultado, três principais formas de articulação: autonomia, correlação e interdependência. Para cada uma dessas formas, mostramos alguns efeitos semântico-pragmáticos, como aumento de metaforicidade, indução de reenquadramento e refinamento de referencialidade. Tecemos essa discussão a partir de um diálogo crítico com diversas perspectivas, em especial Lakoff e Johnson (1980), Forceville (2007), Müller (2008), Vereza (2007, 2017, 2018), Gonçalves-Segundo e Zelic (2016) e Steen (2017). Em termos de funções argumentativas, concluímos que as metáforas multimodais foram relevantes na construção das Consequências Negativas da inação no tocante à eliminação dos focos de reprodução do mosquito, hiperbolizando o potencial letal das infeções; na indução de um estado de prontidão e de trabalho coletivo no sentido de atingir os Objetivos da campanha; e, finalmente, em gerar humor na construção das Circunstâncias Motivadoras da campanha, para obter a atenção e a identificação do leitor em relação a essa ação social necessária. Para enquadrar esse debate, valemo-nos especialmente de Fairclough e Fairclough (2012), Macagno e Walton (2019) e Gonçalves-Segundo (2019).

Palavras-chave: metáfora multimodal; multimodalidade; metáfora; argumentação; argumentação prática.


Keywords


multimodal metaphor; multimodality; metaphor; argumentation; practical argumentation; metáfora multimodal; multimodalidade; metáfora; argumentação; argumentação prática.

Full Text:

PDF

References


BENEDEK, A.; NYÍRI, K. (org.). Image and Metaphor in the New Century. Budapest: Hungarian Academy of Sciences; Budapest University of Technology and Economics, 2019.

CAMERON, L.; DEIGNAN, A. The Emergence of Metaphor in Discourse. Applied Linguistics, Oxford, v. 27, n. 4, p. 671-690, 2006. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/aml032

CAMERON, L; LOW, G. S. (org.). Researching and Applying Metaphor. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139524704

CHARTERIS-BLACK, J. Corpus Approaches to Critical Metaphor Analysis. London: Palgrave Macmillan UK, 2004. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230000612

CHARTERIS-BLACK, J. Metaphors of Brexit: No Cherries on the Cake? Cham: Springer International Publishing, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-28768-9

CHILTON, P. A. Analysing Political Discourse: Theory and Practice. London; New York: Routledge, 2004. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203561218

DIENSTBACH, D. Metaforicidade: um aspecto do gênero. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 1767-1778, 2017. DOI: 10.5007/1984-8412.2017v14n1p1767

FAIRCLOUGH, N. Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London; New York: Routledge, 2003. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203697078

FAIRCLOUGH, N.; FAIRCLOUGH, I. Political Discourse Analysis. New York: Routledge, 2012. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203137888

FAUCONNIER, G.; TURNER, M. The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Basic Books, 2002.

FORCEVILLE, C. Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: Agendas for research. In: FORCEVILLE, C.; URIOS-APARISI, E. (org.). Multimodal Metaphor. Applications of Cognitive Linguistics. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2009. p. 19-42. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110215366

FORCEVILLE, C. Metaphor in Pictures and Multimodal Representations. In: GIBBS, R. W. Jr. (org.). The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. p. 462-482. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511816802.028.

FORCEVILLE, C. Multimodal Metaphor in Ten Dutch TV Commercials. Public Journal of Semiotics, Lund, Sweden, v. 1, n. 1, p. 15-34, 2007. DOI: https://doi.org/10.37693/pjos.2007.1.8812

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. Convergências entre a análise crítica do discurso e a linguística cognitiva: integração conceptual, metáfora e dinâmica de forças. Veredas, Juiz de Fora, v. 18, n. 2, p. 32-50, 2014.

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. A permeabilidade da Dinâmica de Forças: da gramática ao discurso. In: LIMA-HERNANDES, M. C. et al. (org.). Linguagem e cognição: um diálogo interdisciplinar. Lecce: Pensa Multimedia Editores, 2015. p. 163-185.

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. Argumentação e falácias em entrevistas televisivas: por um diálogo entre o modelo Toulmin e a perspectiva textual-interativa. Linha D’Água, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 69-96, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v29i2p69-96

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R A relevância da noção de perspectivação conceptual (construal) no âmbito dos estudos do texto e do discurso: teoria e análise. Letras, Santa Maria, RS, n. 54, p. 69-100, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2176148529571

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. Argumentação e perspectivação conceptual: possibilidades teórico-analíticas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS SOBRE DISCURSO E ARGUMENTAÇÃO - SEDiAr, IV., 2018, Ilhéus, BA. Anais [...]. Ilhéus: Editus, 2018a. p. 922-934.

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. Discurso e prática social. In: BATISTA Jr., J. R. L.; SATO, D. T. B.; MELO, I. F. (org.). Análise do Discurso Crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola, 2018b. p. 79-103.

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. A configuração funcional da argumentação prática: uma releitura do layout de Fairclough & Fairclough (2012). EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, p. 109-137, 2019. DOI: https://doi.org/10.17648/eidea-19-v2-2498

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. The multidimensional model of argumentative analysis: an introduction. Alfa, Araraquara, in press.

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R.; ISOLA-LANZONI, G.; WEISS, W. “Entendeu ou quer que desenhe?”: Metáforas multimodais aplicadas ao ensino de língua portuguesa. In: AZEVEDO, I. C. M.; COSTA, R. F. (org.). Multimodalidade e práticas de multiletramentos no ensino de línguas. São Paulo: Editora Blucher, 2019. p. 31-56. DOI: https://doi.org/10.5151/9788580394085-02. Retrieved on: 10 jan. 2020.

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R.; ZELIC, H. C. Relacionar-se é investir: ideologia, cognição e metáfora no discurso sobre relacionamento em revistas femininas para o público adolescente. In: NASCIMENTO, L.; MEDEIROS, B. W. L. (org.). Análise do discurso e análise crítica do discurso: heranças, métodos, objetos. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas, 2016. p. 64-91.

GRÁCIO, R. A. Para uma teoria geral da argumentação: questões teóricas e aplicações didácticas. 2010. 434f. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Minho, 2010. Available at: http://repositorium.sdum.uminho.pt/. Retrieved on: 10 jan. 2020.

GRADY, J. E. Image schemas and perception: Refining a definition. In: HAMPE, B. (Org.). From Perception to Meaning. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2005. p. 35-56. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110197532.1.35

HART, C. Critical Discourse Analysis and Cognitive Science: New Perspectives on Immigration Discourse. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230299009

HART, C. Discourse, Grammar and Ideology: Functional and Cognitive Perspectives. London; New York: Bloomsbury Academic, 2014.

KÖVECSES, Z. Metaphor: a practical introduction. 2. ed. New York: Oxford University Press, 2010.

KRESS, G. R.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. 2. ed. London: Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203619728

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press, 1980. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226470993.001.0001

MACAGNO, F.; WALTON, D. Argumentos de raciocínio prático: uma abordagem modular. EID&A – Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, v. 19, n. 1, p. 140-184, 2019.

MARTIN, J.; WHITE, P. The Language of Evaluation: Appraisal in English. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2005. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230511910

MORAIS, A. R. A. O pensamento inatingível: discurso, cognição e metáforas emergentes distribuídas. 2015. 249f. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, 2015. Available at: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/MGSS-9W7MUA. Retrieved on: Dec. 10, 2019.

MÜLLER, C. Metaphors Dead and Alive, Sleeping and Waking: A Dynamic View. Chicago: University of Chicago Press, 2008. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226548265.001.0001

PÉREZ SOBRINO, P. Multimodal Metaphor and Metonymy in Advertising. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2017. DOI: https://doi.org/10.1075/ftl.2

PLANTIN, C. A argumentação: história, teorias, perspectivas. São Paulo: Parábola, 2008.

RESENDE, V. M. Deslocamento forçado e permanência vigiada, território e fronteira: metáforas de espaço na representação da situação de rua na Folha de S. Paulo. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 565-596, 2020. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.28.1.565-596

SPERANDIO, N. E. A multimodalidade no processo metafórico: uma análise da construção das metáforas multimodais. Antares: Letras e Humanidades, Caxias do Sul, v. 7, n. 14, p. 3-26, 2015.

STEEN, G. Deliberate Metaphor Theory: Basic Assumptions, Main Tenets, Urgent Issues. Intercultural Pragmatics, v. 14, n. 1, p. 1-24, 2017. DOI: https://doi.org/10.1515/ip-2017-0001

TALMY, L. Towards a Cognitive Semantics. Cambridge: MIT Press, 2000. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6847.001.0001

TENUTA DE AZEVEDO, A. M.; LEPESQUEUR, M. Aspectos da afiliação epistemológica da Linguística Cognitiva à Psicologia da Gestalt: percepção e linguagem. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 65-81, 2011.

TOULMIN, S. Os usos do argumento. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

TOULMIN, S.; RIEKE, R.; JANIK, A. An Introduction to Reasoning. 2. ed. New York: Macmillan Publishing Company, 1984.

VEREZA, S. C. Metáfora e argumentação: uma abordagem cognitivo-discursiva. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 7, n. 3, p. 487-506, 2007.

VEREZA, S. C. O gesto da metáfora na referenciação: tecendo objetos de discurso pelo viés da linguagem figurada. Cadernos de Estudos Lingüísticos, Campinas, v. 59, n. 1, p. 135-155, abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v59i1.8648450

VEREZA, S. “A Teacher is a Gardener”: Metaphoric Conceptualizations of “Teacher/ Teaching” in Internet Memes and Metaphor Niches. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 10, n. 2, p. 13-24, 2018.

WALTON, D. N. Practical Reasoning and the Structure of Fear Appeal Arguments. Philosophy & Rhetoric, University Park, PA, v. 29, n. 4,

p. 301-313, 1996.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.28.2.801-844

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2020 Paulo Roberto Gonçalves Segundo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional