Frequency effects of L2 English on the processing of the passive in L1 Brazilian Portuguese / Efeitos de frequência da L2 inglês no processamento da passiva em L2 português brasileiro

Mara Passos Guimarães

Abstract


Abstract: This study investigated the influence of experience with L2 English in the processing of passives in L1 Brazilian Portuguese (BP) by high-proficiency bilinguals and BP monolinguals. Based on the premise that high L2 proficiency is indicative of widespread representational sharing (BERNOLET; HARTSUIKER; PICKERING, 2013) and on the observation that the passive is significantly more productive in English than in BP (GUIMARÃES; SOUZA, 2016), bilinguals’ processing of the construction is expected to be facilitated by L2 exposure. Subjects performed an acceptability judgment task and two sentence elicitation tasks. Both groups considered the passive as acceptable as the active, with no significant differences between the two groups’ judgments of the passive. Differences were found in the oral production of passives between bilinguals and monolinguals, but not in written production: task type influenced the production of monolinguals in that passive productivity fell significantly from the written to the oral task. The difference in productivity levels of the passive between bilinguals and monolinguals is attributed to bilinguals’ exposure to the construction’s distributional properties in the L2, supporting models of bilingual shared representations (HARTSUIKER; PICKERING; VELTKAMP, 2004).

Keywords: bilingualism; frequency effects; L2 proficiency; passive construction; acceptability judgment; written production; oral production.

Resumo: Este estudo investigou a influência da experiência com L2 inglês no processamento de passivas em L1 português brasileiro (PB) por bilíngues de alta proficiência e monolíngues do PB. Baseando-se na premissa de que alta proficiência em L2 é indicativa de compartilhamento generalizado de representações (BERNOLET; HARTSUIKER; PICKERING, 2013) e na observação de que a passiva é significativamente mais produtiva em inglês do que no PB (GUIMARÃES; SOUZA, 2016)propomos uma visão construcional da construção, na qual ela é tomada como entidade teórica independente. Apesar de sintaticamente congruente no português brasileiro (PB, espera-se que o processamento da construção por bilíngues seja facilitado pela exposição à L2.  A compreensão da construção foi observada através de uma tarefa de julgamento de aceitabilidade de sentenças, enquanto a produção foi observada a partir de duas tarefas de descrição de imagens (uma escrita e outra oral). Tanto bilíngues quando monolíngues julgaram a passiva tão aceitável quanto a ativa, sem diferença significativa nos julgamentos entre os dois perfis linguísticos. Apesar de as passivas terem sido menos frequentes do que as ativas nas tarefas de produção, o tipo de tarefa influenciou o número de ocorrências de passivas dentre os monolíngues: sua produção foi similar à dos bilíngues na tarefa escrita, mas significativamente menor na tarefa oral. A diferença nos níveis de produtividade de passivas entre bilíngues e monolíngues é atribuída à exposição dos bilíngues às propriedades distribucionais da construção na L2, corroborando modelos de compartilhamento representacional bilíngue (HARTSUIKER; PICKERING; VELTKAMP, 2004).

Palavras-chave: bilinguismo; efeitos de frequência; proficiência em L2; construção passiva; julgamento de aceitabilidade; produção escrita; produção oral.


Keywords


bilingualism; frequency effects; L2 proficiency; passive construction; acceptability judgment; written production; oral production; bilinguismo; efeitos de frequência; proficiência em L2; construção passiva; julgamento de aceitabilidade; produção escrita;

Full Text:

PDF

References


AUDACITY TEAM. Audacity ®: Free Audio Editor and Recorder (Version 2.3.3) [Computer software], 2019. Available at: https://audacityteam.org/. Accessed on: March 14th, 2019.

BAUER, L. Grammaticality, Acceptability, Possible Words and Large Corpora. Morphology, [S.l.], v. 24, n. 2, p. 83-103, 2014. DOI: https://doi.org/10.1007/s11525-014-9234-z

BENTIN, S.; MCCARTHY, G.; WOOD, C. C. Event-Related Potentials, Lexical Decision and Semantic Priming. Electroencephalography and Clinical Neurophysiology, [S.l.], v. 60, n. 4, p. 343-355, 1985. DOI: https://doi.org/10.1016/0013-4694(85)90008-2

BERENDS, S. M.; BROUWER, S. M.; SPRENGER, S. A. Eye-Tracking and the Visual World Paradigm. In: MACWHINNEY, B.; O’GRADY, W. (org.). The Handbook of Language Emergence. Malden: Wiley-Blackwell, 2015. p. 81-99. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-11529-0_5

BERNOLET, S.; HARTSUIKER, R. J.; PICKERING, M. J. From Language-Specific to Shared Syntactic Representations: The Influence of Second Language Proficiency on Syntactic Sharing in Bilinguals. Cognition, [S.l.], v. 127, n. 3, p. 287-306, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2013.02.005

BIALYSTOK, E.; CRAIK, F. I. M.; LUK, G. Bilingualism: Consequences for Mind and Brain. Trends in Cognitive Sciences, Cambridge, v. 16, n. 4, p. 240-250, 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2012.03.001

BIBER, D. Are There Linguistic Consequences of Literacy? Comparing the Potentials of Language Use in Speaking and Writing. In: OLSON, D. R.; TORRANCE, N. (org.). The Cambridge Handbook of Literacy. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. p. 75-91. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511609664.006

BOCK, K. Syntactic Persistence in Language Production. Cognitive Psychology, [S.l.], v. 18, p. 355-387, 1986. DOI: https://doi.org/10.1016/0010-0285(86)90004-6

BOCK, K.; DELL, G. S.; CHANG, F.; ONISHI, K. H. Persistent Structural Priming from Language Comprehension to Language Production. Cognition, [S.l.], v. 104, n. 3, p. 437-458, 2007. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2006.07.003

BOCK, K.; FERREIRA, V. S. Syntactically Speaking. In: GODRICK, M.; FERREIRA, V. S.; MIOZZO, M. (org.). The Oxford Handbook of Language Production. New York: Oxford University Press, 2014. p. 21-46.

BOCK, K.; GRIFFIN, Z. M. The Persistence of Structural Priming: Transient Activation or Implicit Learning? Journal of Experimental Psychology: General, Washington, DC, v. 129, n. 2, p. 177-192, 2000. DOI: https://doi.org/10.1037/0096-3445.129.2.177

CHRISTENSEN, R. H. B. Ordinal --- Regression Models for Ordinal Data. R package version 2019.12-10. Available at: https://CRAN.R-project.org/package=ordinal. Accessed on: May 7th, 2019.

CHOMSKY, N. Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge: The M.I.T. Press, 1965. DOI: https://doi.org/10.21236/AD0616323

CIRÍACO, L. S. A hipótese do contínuo entre o léxico e a gramática e as construções incoativa, medial e passiva do PB. 2011. 226 f. Dissertation (Doctorat) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

CYRINO, S. M. L. Construções com se e promoção de argumento no português brasileiro: uma investigação diacrônica. Revista da ABRALIN, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 85-116, 2007. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rabl.v6i2.52625

DEWART, M. H. The Role of Animate and Inanimate Nouns in Determining Sentence Voice. British Journal of Psychology, [S.l.], v. 70, n. 1, p. 135-141, 1979. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1979.tb02151.x

DUARTE, Y. As passivas do português e do inglês: uma análise funcional. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 6, n. 2, p. 139-167, 1990.

DU BOIS, J. W.; CHAFE, W. L.; MEYER, C.; THOMPSON, S. A.; Englebretson, R.; Martey, N. Santa Barbara Corpus of Spoken American English, Parts 1-4. Philadelphia: Linguistic Data Consortium, 2000-2005.

DUSSIAS, P. E.; SAGARRA, N. The Effect of Exposure on Syntactic Parsing in Spanish – English Bilinguals. Bilingualism: Language and Cognition, [S.l.], v. 10, n. 1, p. 101-116, 2007. DOI: https://doi.org/10.1017/S1366728906002847

ELLIS, N. C. Constructions, Chunking, and Connectionism: The Emergence of Second Language Structure. In: DOUGHTY, C. J.; LONG, M. H. (org.). The Handbook of Second Language Acquisition. Malden: Blackwell Publishing, 2005. p. 63-103. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470756492.ch4

ELLIS, N. C. Frequency Effects in Language Processing: A Review with Implications for Theories of Implicit and Explicit Language Acquisition. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge, v. 24, n. 2, p. 143-188, 2002. DOI: https://doi.org/10.1017/S0272263102002024

GABRIEL, R. A aquisição das construções passivas em português e inglês: um estudo translingüístico. 2001. 209 f. Dissertation (Doctorat) – Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre 2001.

GLEITMAN, L. R. et al. On the Give and Take Between Event Apprehension and Utterance Formulation. Journal of Memory and Language, [S.l.], v. 57, n. 4, p. 544-569, 2007. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jml.2007.01.007

GOLDBERG, A. E. Constructions at Work: The Nature of Generalization in Language. Oxford: Oxford University Press, 2006.

GOLDBERG, A. E.; SUTTLE, L. Construction Grammar. WIREs Cognitive Science, [S.l.], v. 1, n. 4, p. 468-477, 2010. DOI: https://doi.org/10.1002/wcs.22

GRIFFIN, Z. M.; BOCK, K. What the Eyes Say About Speaking. Psychological Science, [S.l.], v. 11, n. 4, p. 274-279, 2000. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9280.00255

GROSJEAN, F. Neurolinguists, Beware! The Bilingual Is Not Two Monolinguals in One Person. Brain and Language, [S.l.], v. 36, n. 1, p. 3-15, 1989. DOI: https://doi.org/10.1016/0093-934X(89)90048-5

GUIMARÃES, M. P. A análise da influência translinguística entre o PB e o inglês através da construção passiva. 2016. 79f. Thesis (Master) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

GUIMARÃES, M. P.; SOUZA, R. A. Divergências entre a construção passiva no português brasileiro e no inglês: evidências de corpus oral. Scripta, Belo Horizonte, v. 20, n. 38, p. 262, 2016. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2016v20n38p262

HARTSUIKER, R. J.; PICKERING, M. J.; VELTKAMP, E. Is Syntax Separate or Shared Between Languages? Cross-Linguistic Syntactic Priming in Spanish-English Bilinguals. Psychological Science, [S.l.], v. 15, n. 6, p. 409-414, 2004. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0956-7976.2004.00693.x

JAEGER, T. F. Categorical Data Analysis: Away from ANOVAs (Transformation or Not) and Towards Logit Mixed Models. Journal of Memory and Language, [S.l.], v. 59, n. 4, p. 434-446, 2008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jml.2007.11.007

JAEGER, T. F.; SNIDER, N. Implicit Learning and Syntactic Persistence: Surprisal and Cumulativity. University of Rochester Working Papers in the Language Sciences. Rochester, NY, v. 3, n. 1, p. 26-44, 2007.

JAEGER, T. F.; SNIDER, N. Alignment as a Consequence of Expectation Adaptation: Syntactic Priming is Affected by the Prime’s Prediction Error Given Both Prior and Recent Experience. Cognition, [S.l.], v. 127, p. 57-83, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2012.10.013

KIM, J.; DAVIS, C. Task Effects in Masked Cross-Script Translation and Phonological Priming. Journal of Memory and Language, [S.l.], v. 49, n. 4, p. 484-499, 2003. DOI: https://doi.org/10.1016/S0749-596X(03)00093-7

KROLL, J. F.; GOLLAN, T. H. Speech Planning in Two Languages: What Bilinguals Tell Us about Language Production. In: GOLDRICK, M.; FERREIRA, V. S.; MIOZZO, M. (org.). The Oxford Handbook of Language Production. New York: Oxford University Press, 2014. p. 165-181.

KUCHINSKY, S. E.; BOCK, K.; IRWIN, D. E. Reversing the Hands of Time: Changing the Mapping From Seeing to Saying. Journal of Experimental Psychology: Learning Memory and Cognition, Washington, DC, v. 37, n. 3, p. 748-756, 2011. DOI: https://doi.org/10.1037/a0022637

KUZNETSOVA, A.; BROCKHOFF, P. B.; CHRISTENSEN, R. H. B. lmerTest Package: Tests in Linear Mixed Effects Models. Journal of Statistical Software, Insbruck, Austria, v. 82, n. 13, 2017. DOI: https://doi.org/10.18637/jss.v082.i13

LANGSFORD, S. et al. In Search of the Factors Behind Naive Sentence Judgments: A State Trace Analysis of Grammaticality and Acceptability Ratings. Frontiers in Psychology, Bruxels, Belgium, v. 10, p. 1-12, 2019. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02886

MACDONALD, M. C. The Emergence of Language Comprehension. In: MACWHINNEY, B.; O’GRADY, W. (org.). The Handbook of Language Emergence. Malden: Wiley-Blackwell, 2015. p. 81-99. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118346136.ch3

MAIA, J. D. C.; CUNHA LIMA, M. L. Referenciação e técnicas experimentais: aspectos metodológicos na investigação do processamento correferencial em português brasileiro. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 22, n. 1, p. 67-93, 2014. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.22.1.67-93

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita. São Paulo: Cortez, 2001.

MCELREE, B.; JIA, G.; LITVAK, A. The Time Course of Conceptual Processing in Three Bilingual Populations. Journal of Memory and Language, [S.l.], v. 42, n. 2, p. 229-254, 2000. DOI: https://doi.org/10.1006/jmla.1999.2677

NATION, I. P. Teaching and Learning Vocabulary. Boston: Heinle & Heinle, 1990.

OLSON, D. R. Writing Systems, Language Production, and Modes of Rationality. In: GOLDRICK, M.; FERREIRA, V. S.; MIOZZO, M. (org.). The Oxford Handbook of Language Production. New York: Oxford University Press, 2014. p. 329-337.

PEIRCE, J. et al. PsychoPy2: Experiments in Behavior Made Easy. Behavior Research Methods, [S.l.], v. 51, n. 1, p. 195-203, 2019. DOI: https://doi.org/10.3758/s13428-018-01193-y

PETRILL, S. A. et al. Chaos in the Home and Socioeconomic Status Are Associated with Cognitive Development in Early Childhood: Environmental Mediators Identified in a Genetic Design. Intelligence, [S.l.], v. 32, n. 5, p. 445-460, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.intell.2004.06.010

PICKERING, M. J.; BRANIGAN, H. P. The Representation of Verbs: Evidence from Syntactic Priming in Language Production. Journal of Memory and Language, [S.l.], v. 39, n. 4, p. 633-651, 1998. DOI: https://doi.org/10.1006/jmla.1998.2592

RASO, T.; MELLO, H. (org.). C-ORAL-BRASIL I: Corpus de referência do português brasileiro falado informal. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing. Vienna, Austria, 2017. Available at: https://www.R-project.org/. Accessed on March 8th, 2018.

REES, A.; BOTT, L.; SCHUMACHER, P. B. Event-Related Potentials in Pragmatic Priming. Neuroscience Letters, [S.l.], v. 712, p. 1-16, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neulet.2019.134435

SOARES-SILVA, J. Exploring a Vocabulary Test and a Judgment Task as Diagnoses of Early and Late Bilinguals’ L2 Proficiency. 2016. 145f. Dissertation (Doctorat) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

SOUZA, R. A.; OLIVEIRA, C. S. The Learnability of the Resultative Construction in English L2: A Comparative Study of Two Forms of the Acceptability Judgment Task. Revista da ABRALIN, [S.l.], v. 13, n. 2, p. 375-410, 2014. DOI: https://doi.org/10.5380/rabl.v13i2.39624

SOUZA, R. A.; OLIVEIRA, C. S.; GUIMARÃES, M. P.; ALMEIDA, L. Efeitos do bilinguismo sobre a L1: evidências em julgamentos de aceitabilidade e no processamento online de bilíngues em imersão na L2 ou não. LinguíStica, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 193-212, 2014. DOI: https://doi.org/10.5380/rabl.v13i2.39624

SOUZA, R. A.; OLIVEIRA, C. S.; SOARES-SILVA; J.; PENZIN, A.; SANTOS, A. A. Estudo sobre um parâmetro de tarefa e um parâmetro amostral para experimentos com julgamentos de aceitabilidade temporalizados. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 211-244, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.23.1.211-244

SPÄTGENS, T.; SCHOONEN, R. Individual Differences in Reading Comprehension in Monolingual and Bilingual Children: The Influence of Semantic Priming During Sentence Reading. Learning and Individual Differences, [S.l.], v. 76, p. 1-42, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101777

TANNENBAUM, P. H.; WILLIAMS, F. Generation of Active and Passive Sentences as a Function of Subject or Object Focus. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, [S.l.], v. 7, n. 1, p. 246-250, 1968. DOI: https://doi.org/10.1016/S0022-5371(68)80197-5

TEIXEIRA, M. T. O efeito de priming sintático no processamento de sentenças ativas e passivas do Português Brasileiro. 2016. 142f. Thesis (Master) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

ULLMAN, M. T. Contributions of Memory Circuits to Language: The Declarative/Procedural Model. Cognition, [S.l.], v. 92, n. 1-2, p. 231-270, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2003.10.008

VALADARES, M. Padrões emergentes de dominância linguística em português e inglês: O impacto de práticas socioculturais de letramento (digital) na amplitude lexical de brasileiros falantes de língua inglesa como L2. 2017. 148f. Dissertation (Doctorat) –Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

VAN HELL, J. G.; DIJKSTRA, T. Foreign Language Knowledge Can Influence Native Language Performance in Exclusively Native Contexts. Psychonomic Bulletin & Review, [S.l.], v. 9, n. 4, p. 780-789, 2002. DOI: https://doi.org/10.3758/BF03196335

WEISSHEIMER, J.; FUJII, R. C.; SOUZA, J. G. M. The Effects of Cognitive Training on Executive Functions and Reading in Typically Developing Children with Varied Socioeconomic Status in Brazil. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 72, n. 3, p. 85-100, 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2019v72n3p85




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.29.1.215-258

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2020 Mara Passos Guimarães

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional