O domínio da concessão: uma análise baseada nos usos de construções oracionais com mesmo que, ainda que e se bem que / The domain of concession: an analysis based on the uses of clause constructions with mesmo que, ainda que and se bem que

Maria Maura Cezario, Thiago dos Santos Silva, Juliana Sant’anna

Abstract


Resumo: O artigo trata de uma análise de três construções similares na forma e na função: as orações adverbiais iniciadas por ainda que, mesmo que e se bem que, que tradicionalmente são consideradas orações adverbiais concessivas. A partir do princípio da não-sinonímia (GOLDBERG, 1995), considera-se, nesta pesquisa, que tais construções, embora sejam do mesmo domínio semântico, apresentam diferenças contextuais. A partir de um conjunto de fatores linguísticos, comparam-se os usos de orações adverbiais iniciadas por esses conectivos. O trabalho utiliza os pressupostos teórico-metodológicos da Linguística Funcional Centrada no Uso (LFCU), que considera, em suas análises, os pressupostos funcionalistas norte-americanos, a abordagem construcionista baseada no uso e ainda outras abordagens, como a da sociolinguística variacionista. A nossa pesquisa, voltada para questões sincrônicas, busca verificar as motivações para os usos de construções adverbiais com valor básico concessivo. O modelo construcional que instancia as cláusulas adverbiais é [CONECT (S) V (C)]CLÁUSULA ADVERBIAL. A pesquisa baseou-se na coleta e na análise de trezentos dados de construções oracionais adverbiais, sendo cem iniciadas com ainda que, cem com mesmo que e cem com se bem que, todos os dados extraídos da aba Web do Corpus do Português. A partir de um conjunto de fatores linguísticos, o trabalho se volta para a questão da variação, sobretudo no que se refere à análise das relações horizontais entre subesquemas. Os principais resultados apontam para diferenças nos usos principalmente em decorrência da maior ou menor subjetividade e da maior ou menor força de articulação de cada subesquema oracional e oração matriz.

Palavras-chave: construções oracionais adverbiais; concessão; articulação de orações.

 

Abstract: The article presents an analysis of three constructions that are similar in form and in function: the adverbial clauses initiated by ainda que, mesmo que and se bem que, that are traditionally considered to be concessive adverbial clauses. Taking account of the principle of non-synonymy (GOLDBERG, 1995), we consider that such constructions, despite they are from the same semantic domain, present contextual differences. Based on a set of linguistic factors, we compare the uses of adverbial clauses initiated by these connectives. We used the theoretical-methodological assumptions of Usage-based Linguistics, which considers, in its analyses, the North American Functionalist assumptions, the constructionist approach and other approaches, such as Sociolinguistics. Our research, dealing with synchronic questions, seeks to verify the motivations for the uses of adverbial constructions with concessive value. The constructional model pattern that instantiates adverbial clauses is [CONNECT (S) V (C)]ADVERBIAL CLAUSE . The research was based on the analysis of three hundred data of adverbial clause constructions, being one hundred started with ainda que, one hundred with mesmo que and one hundred with se bem que, all extracted from the Web tab of the Corpus do Português. Based on a set of linguistic factors, the research focuses the issue of variation, especially with regard to the analysis of horizontal relationships between sub-schemas. The main results point to differences in uses mainly due to the greater or lesser subjectivity and the greater or lesser articulation strength of each clause and its matrix clause.

Keywords: adverbial clause constructions; concession; articulation of clauses.

 


Keywords


construções oracionais adverbiais; concessão; articulação de orações

References


BARTH, D. "that's true, although not really, but still": Expressing concession in spoken English. In: COUPER-KUHLEN, E; KORTMANN, B. (Eds.) Cause - condition - concession - contrast: cognitive and discourse perspectives. 1ª ed. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2000. p. 411-438.

BYBEE, J. Language, usage and cognition. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

CASTANHEIRA, D.; CEZARIO, M.M; BRITO, R. Análise dos usos de orações iniciadas por só que no português brasileiro. Palimpsesto, Rio de Janeiro, 2021.

CEZARIO, M.M. Uses of adverbial clauses introduced by [sempre que] and [toda vez que] in Portuguese no evento on line UK Cognitive Linguistics Conference 2020. Universidade de Birmingham. Birmingham. Julho de 2020.

CEZARIO, M.M. A construção com oração adverbial. UFRN, CAPES. Relatório de estágio de Posdoutoramento, 2020.

CEZARIO, M. M. & ALONSO, K. A contribuição do modelo da construcionalização e mudanças construcionais: reflexões em Português. Soletras, N.37 – 1, 2019.

CEZARIO, M.M.; ALONSO, K; CASTANHEIRA, D. Linguística Baseada no Uso: Explorando Métodos, Construindo Caminhos. Rio de Janeiro: Rio Books, 2020.

CEZARIO, M.M. A construção com oração adverbial. UFRN, CAPES. Relatório de estágio de Posdoutoramento, 2020.

CEZARIO, M.M Variação do sujeito na primeira pessoa do singular. Dissertação de Mestrado. Rio de Janeiro: Faculdade de Letras, 1995

CHAFE, W. Givenness, contrastiveness, definiteness, subjects, topics, and point of view. In:

Subject and Topic, Academic Press, New York, 1976.

CONCEIÇÃO, Priscila Thaiss. Planos discursivos em diferentes níveis de escolaridade: estudo de recontagem de Figura e Fundo. Dissertação de Mestrado em Linguística. Faculdade de Letras, UFRJ, 2010, 117p.

COUPER-KUHLEN, E; KORTMANN, B. (Eds.) Cause - condition - concession - contrast: cognitive and discourse perspectives. 1ª ed. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2000.

CREVELS, M. Concessives on different semantic levels: A typological perspective. In: COUPER-KUHLEN, E; KORTMANN, B. (Eds.) Cause - condition - concession - contrast: cognitive and discourse perspectives. 1ª ed. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2000. p. 313-340.

CROFT, W. Radical Construction grammar: syntactic theory in typological perspective. Oxford: Oxford University Press, 2001.

CROFT, W; CRUSE, A. Cognitive linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

DANCYGIER, B.; SWEETSER, E. Constructions with if, since, and because: Causality, III epistemic stance, and clause order. In: COUPER-KUHLEN, E; KORTMANN, B. (Eds.) Cause - condition - concession - contrast: cognitive and discourse perspectives. 1ª ed. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2000. p. 111-142.

DIESSEL, H. Adverbial subordination. In: Bloomsbury Companion to Syntax. London: Bloomsbury Academic. P. 341-353, 2013.

DIESSEL, H. The Grammar Network: linguistic structure is shaped by language use. Cambridge: Cambrigde University Press, 2019.

FERRARI, Lilian. Introdução à Linguística Cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.

FURTADO DA CUNHA, Ma Angélica et al. Linguística Funcional Centrada no Uso: conceitos básicos e categorias analíticas. In: CEZARIO, Ma Maura & FURTADO DA CUNHA, Ma Angélica (Orgs.). Linguística centrada no uso: uma homenagem a Mário Martelotta. Rio de Janeiro: Mauad X : FAPERJ, 2013.

GIVÓN, T. Functionalism and grammar. Amsterdam: John Benjamins,1995.

GIVÓN, T. Syntax: a functional-typological introduction. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing, 1990. v. 2.

GIVÓN, T. On understanding grammar. New York: Academic Press, 1979.

GOLDBERG. A. Constructions at work: the nature of generalization in language. Oxford: Oxford University Press, 2006.

GOLDBERG. A. Constructions: a construction approach to argument structure. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.

GOLDBERG. A. Explain me this: creativy, competition, and the partial productivity of constructions. Princeton: Princeton University Press, 2019.

GOSKY, E. Condições de entrada e de continuidade do referente em narrativas orais. Dissertação de Mestrado. Rio de Janeiro: UFRJ, 1985.

HILPERT, M. Construction Grammar and its Application to English. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2014.

HILPERT, M. Inside the construct-i-con. In: Construction Grammar and its application to English. Edinburgh University Press, 2014.

HOPPER, PAUL J. Aspect and Foregrounding in Discourse. In: Discourse and syntax. New York: Academic Press, 1979, p.213-41.

HOPPER, Paul ; TRAUGOTT, E. C.. Grammaticalization. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

KINTSCH, W.; VAN DIJK, T. A. Toward a model of text comprehension and production. In: Psychological Review. vol. 85, nº 5, p. 363–394. 1978.

KÖNIG, E. Concessive Clauses. In: R. E. Asher (ed.), The Encyclopedia of Language and Linguistics, 679-681. Oxford: Pergamon, 1994.

LAMBRECHT, K. Information structure and sentence form: Topic, focus, and the mental representation of discourse referents. In Cambridge Studies in Linguistics 71. Cambridge: Cambridge University Press. 1994.

LI, Charles; THOMPSON, S. “Third Person Pronouns in Zero-Anaphora in Chinese Discourse,” in T. Givon (ed.), Syntax and Semantics, Volume 12: Discourse and Syntax, Academic Press, New York, 1979.pp. 311–335.

MAAT, H. P.; SANDERS, T. Domains of use or subjectivity? The distribution of three Dutch causal connectives explained. In: COUPER-KUHLEN, E; KORTMANN, B. (Eds.) Cause - condition - concession - contrast: cognitive and discourse perspectives. 1ª ed. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2000. p. 57-82.

MACHADO VIEIRA, M. dos S. Língua, Sociedade e relações de poder: a produção escrita de surdos. In: FREITAS JUNIOR, R; SOARES, L. A. A.; NASCIMENTO, J. P. S. (Org.). Aprendizes surdos e escrita em L2: reflexões teóricas e práticas [livro eletrônico]. 1ª ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2020. p. 36-56.

MARTELOTTA, M. E. Mudança linguística: uma abordagem baseada no uso. São Paulo: Cortez, 2011.

MYER, P. G. The relevance of causality. In: COUPER-KUHLEN, E; KORTMANN, B. (Eds.) Cause - condition - concession - contrast: cognitive and discourse perspectives. 1ª ed. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2000. p. 9-34.

NEVES, M. H. M. As construções concessivas. In: NEVES, M. H. M. (org.). Gramática do

Português Falado: Novos estudos. v. 7. Campinas: Editora da UNICAMP, p. 545-591, 1999.

NEVES, M.H.M. Gramática de usos do português. 2 ed.São Paulo: Unesp, 2011.

NOORDMAN, L. G. M.; BLIJZER, F. On the processing of causal relations. In: COUPER-KUHLEN, E; KORTMANN, B. (Eds.) Cause - condition - concession - contrast: cognitive and discourse perspectives. 1ª ed. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2000. p. 35-56.

PAREDES SILVA, V. L. Cartas cariocas: a variação do sujeito na escrita informal. 1988. Tese (Doutorado em Linguística) – Faculdade de Letras, Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1988.

PRINCE, E. F. Toward a taxonomy of given-new information. In: COLE, P. (ed.). Radicalpragmatics. New York: Academic Press, 1981.

ROSÁRIO, Ivo da Costa do, & OLIVEIRA, Mariangela Rios de. (2016). Funcionalismo e Abordagem Construcional da Gramática. Alfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto), 60(2), 233-259.

SANT’ANNA, J. S. Usos de orações hipotáticas introduzidas por [se bem que] no português brasileiro contemporâneo. Monografia – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2020.

SANTOS SILVA, T. A formação de conectores concessivos e concessivo-condicionais instanciados pelo esquema [XQUE] em português: uma análise construcional de mudança. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Letras, 2019.

SANTOS SILVA,T. Formação dos conectores contrastivos ainda que e mesmo que: uma análise construcional. In: Linguística Baseada no Uso: Explorando Métodos, Construindo Caminhos. Rio de Janeiro: Rio Books, 2020.

SANTOS SILVA, T. O domínio da concessão: uma análise do uso de construções oracionais do esquema [[X QUE (S) V (C)ORAÇÃO HIPOTÁTICA ADVERBIAL em português e espanhol. Texto de Qualificação, UFRJ, 2021.

SANTOS SILVA, T. CEZARIO, M.M. Construcionalização e competição de conectores concessivos e concessivo-condicionais instanciados pelo esquema [Xque] em português. Revista Odisseia, v. 4, n. Esp., p. p. 132 – 153, 23 nov. 2019.

SILVEIRA, E. Relevância em Narrativas Orais. Tese (Doutorado em Letras). Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1990.

SILVEIRA, E. O aluno entende o que se diz na escola? Rio de Janeiro: Dunya, 1997.

SWEETSER, E. From etymology to pragmatics: metaphorical and cultural aspects of semantic structure. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

TRAUGOTT, E. C; TROUSDALE, G. Constructionalization and constructional changes. Oxford: Oxford University Press, 2013.

TROUSDALE, G. (Near) mergers in constructional change: the history of the English discourse markers nonetheless and nevertheless. IV CONECT Virtual, 2021.

VAN DIJK, Teun A., Episodes as units of discourse analysis. In: Deborah Tannen, ed., Analyzing discourse: text and talk. Georgetown: Georgetown University Press, 1982. 177–195

VERHAGEN, A. Concession implies causality, though in some other space. In: COUPER-KUHLEN, E; KORTMANN, B. (Eds.) Cause - condition - concession - contrast: cognitive and discourse perspectives. 1ª ed. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2000. p. 361-380.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.30.2.997-1031

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2021 Maria Maura Cezario, Thiago dos Santos Silva, Juliana Sant’anna

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional