A aquisição de Tempo e Aspecto: uma investigação sobre a emergência de estruturas verbais e a influência do aspecto semântico sobre o aspecto gramatical no processo de aquisição da linguagem / The Tense and Aspect acquisition: an investigation on the emergence of verbal structures and the influence of the semantic aspect on the grammatical aspect in the language acquisition process

Arabie Bezri Hermont, Kelly Cesário de Oliveira, Lucas Segantini Brito

Abstract


Resumo: Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa que objetivou verificar a aquisição de formas verbais relacionadas a tempo e a aspecto, demonstrando resultados de uma investigação realizada após o estudo do surgimento de estruturas verbais (na forma simples e na forma perifrástica – auxiliar e verbo principal) efetivamente produzidas por cinco crianças monolíngues, entre 2 anos de idade e 5 anos e 11 meses de idade, no processo de aquisição de linguagem. O corpus utilizado foi catalogado por dois integrantes do grupo eLinC - Estudos em Linguagem e Cognição (a sair). Objetivou-se entender, além disso, em que medida as noções de aspecto semântico/lexical influenciam ou não no surgimento das marcações aspectuais gramaticais. Este trabalho tem duas hipóteses: (i) na gramática infantil, a noção de aspecto surge, de forma mais recorrente, antes da noção de tempo e (ii) quando as formas verbais no presente e no pretérito perfeito surgem, o que está expresso é o aspecto. A partir de análises qualitativas, entendemos que o aspecto é uma categoria que surge antes de tempo, mas, mesmo assim, crianças mais jovens apresentam a categoria tempo em suas produções espontâneas, o que vai ao encontro do que preconiza a Teoria Gerativa, quadro teórico adotado para a realização desta pesquisa.

Palavras-chave: aquisição de linguagem; aspecto; tempo; psicolinguística; teoria gerativa.


Abstract: This article presents the results of a research that aimed to verify the
acquisition of verbal forms related to tense and aspect, demonstrating the results of an investigation carried out after the study of the emergence of verbal structures (in simple form and in periphrastic form – auxiliary and main verb) effectively produced by five monolingual children, between 2 years old and 5 years and 11 months old, in the process of language acquisition. The corpus used was cataloged by two members of the eLinC group – Studies in Language and Cognition (in press). The objective was to understand, in addition, to what extent the notions of semantic/ lexical aspect influence or not on the appearance of grammatical aspect marks. This work has two hypotheses: (i) in children’s grammar, the notion of aspect appears, more recurrently, before the notion of tense and (ii) when the verbal forms in the present tense and in the perfect past tense appear, the aspect is expressed. Based on qualitative analyses, we understand that the aspect is a category that appears before tense, but, even so, younger children present the tense category in their spontaneous productions, which is in line with what the Generative Theory advocates, which is the theoretical framework adopted to carry out this research.


Keywords: language acquisition; aspect; tense; psycholinguistics; generative grammar.


Keywords


aquisição de linguagem; aspecto; tempo; psicolinguística; teoria gerativa; language acquisition; aspect; tense; psycholinguistics; generative grammar.

References


ANDERSEN, R. W. The acquisition of verbal morphology. Los Angeles University of California. Published in Spanish as ‘La adquisición de la morfologia verbal’. Linguística, v.1, p. 89-141, 1989.

ANDERSEN, R. W.; SHIRAI, Y. Primacy of Aspect in First and Second Language Acquisition: The pidgin/creole connection. In: RITCHIE, W.; BHATIA, T. Handbook of second language acquisition. San Diego: Academic Press, p. 527-570, 1996.

BLOOM, L.; LIFTER, K.; HAFITZ, J. Semantics of verbs and the development of verb inflection in child language. Language, v. 56, n. 2, 1980.

BORER, H. Parametric syntax. Dordrecht: Foris Publications, 1984.

BRONCKART, J.; SINCLAIR, H. Time, Tense and Aspect. Cognition, n. 2, p. 107-130, 1973.

CASTRO, G. G.; HERMONT, A. B. A relação entre o aspecto lexical e o aspecto gramatical em contexto de aquisição da linguagem. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 7, n. 14, p. 405–420, 2017. Disponível em: . Acesso em: 20 mar. 2021.

CHOMSKY, N. Aspects of theory of syntax, Cambridge: MIT Press, 1965.

CHOMSKY, N. Beyond explanatory adequacy, Ms. não publicado, MIT, 2001.

CHOMSKY, N. Derivation by Phase. In KENSTOWICZ, M. (Ed.). Ken Hale: A life in language, Cambridge, MA: MIT Press, p. 1-52, 2001.

CHOMSKY, N. Knowledge of language: Its nature, origin, and use. Cambridge: MIT Press, 1986.

CHOMSKY, N. Language and mind. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1972.

CHOMSKY, N. Lectures on government and binding. Dordrecht: Foris Publications, 1981.

CHOMSKY, N. Minimalism Inquiries: the framework. Ms., 1998.

CHOMSKY, N. The minimalist program. Cambridge: MIT Press, 1995.

CINQUE, G. Adverbs and functional heads: a cross-linguistics perspective. New York: Oxford University Press, 1999.

COMRIE, B. Aspect. Cambridge: Cambridge University Press, 1976.

EMONDS, J. A transformation approach to syntax. New York: Academic Press, 1976.

HERMONT, A. B. Aquisição de tempo e aspecto no déficit especificamente linguístico. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 284 f. 2005.

HERMONT, A. B.; MORATO, R. A. Aquisição de tempo e aspecto em condições normais e no déficit específico de linguagem. Revista LinguíStica (Online), v. 10, p. 14, 2014.

JAKOBSON, R. Shifters, verbal categories, and the Russian verb. In: JAKOBSON, R. Selected writings. Vol. II. Mouton: The Hague, p.130-147, 1971 [1957].

LEÔNCIO, A. L. B. O objeto nulo na aquisição da linguagem. 2018. 149 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

LEÔNCIO, W.; MIRANDA, A.L. Corpus de produção de linguagem infantil, no prelo.

MIRANDA, W. G. de. Advérbios de tempo e aspecto no processo de aquisição da linguagem. 2018. 174 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

POLLOCK, J. Verb movement, universal grammar and the structure of IP. Linguistic Inquiry, v. 20, n.3, p. 365-425, 1989.

SCHÜTZE, C.; WEXLER, K. Subject case licensing and English root infinitives. In: STRINGFELLOW, A.; CAHANA-AMITAY, D.; HUGHES, E.; ZUKOWSKI, A. (Eds.) Proceedings of the 20th Boston University Conference on Language Development, Somerville MA: Cascadilla Press, p. 670-681, 1996.

SMITH, C. S. The Parameter of Aspect. 2. ed. Dordrecht: Springer, 1997.

SOLÀ, J. Morphology and word order in germanic languages. In: ABRAHAM, W.; EPSTEIN, S.; THRAINSSON, H.; ZWART, J-W. (Eds.) Minimal Ideas: syntactic studies in the minimalist framework. Amsterdam: John Benjamins, 1996.

TRAVAGLIA, L. C. O aspecto verbal no português: a categoria e sua expressão. 4. ed. Uberlândia: EDUFU, 2006.

TRAVAGLIA, L. C. O aspecto verbal no português: a categoria e sua expressão. 5.ed. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia, 2016.

VENDLER, Z. Verbs and Times. Philosophical Review, v. 66, n. 2, p. 143-160, 1957.

WEXLER, K. The development of inflexion in a biologically based theory of language acquisition. In: RICE, Mabel L. Toward a genetics of language. Mahwah, NJ: Lawrence. Erlbaum Assoc., 1996.

WEXLER, K. Very early parameter setting and the unique checking constraint: a new explanation of the optional infinitive stage. Lingua, v. 106, p. 23-79, 1998.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.0.0.%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2022 Arabie Bezri Hermont, Kelly Cesário de Oliveira, Lucas Segantini Brito

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional