A gramática do texto, no texto

Maria da Graça Costa Val

Abstract


This article focuses on grammatical teaching and it claims that adiscursive approach of grammar in classroom is possible and usefulto favor students’ linguistic abilities development. At first, it presentsan overview of theoretical discussion and practical proposes foundin academic environments and in fundamental schools; finally itshows and discusses examples of exercises and activities whichconcerns both grammatical and textual-discursive knowledge oflanguage.

References


BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1986. [Publicação original de 1929].

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992. [Publicação original de 1979].

BATISTA, Antônio Augusto Gomes; COSTA VAL, M. Graça; PAULINO, Graça. Proposta curricular para o Ensino Médio. Projeto de reformulação e de capacitação de professores do Ensino Médio da Rede Estadual de Minas Gerais. Belo Horizonte: SEE-MG, 1998.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.

CÂMARA JR. Joaquim Mattoso. Dicionário de filologia e gramática. 4. ed. refundida e aumentada. Rio de Janeiro: J. Ozon, 1970.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Variação lingüística, norma culta e ensino da língua materna. Subsídios à proposta curricular de língua portuguesa para o 1o e 2o graus. v. 1. São Paulo: Secretaria de Educação/CENP (Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas), 1987.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Da análise da conversação para a análise gramatical. Estudos Lingüísticos – XVII Anais de Seminários do GEL. São Paulo: USP/GEL, 1989.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Para o estudo das unidades discursivas no português falado. In: ______. (Org.). Português culto falado no Brasil. Campinas: Editora da UNICAMP, 1989. p. 249-280.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Português falado e ensino da gramática. Letras de Hoje. Porto Alegre: EDIPUCRS, v.25, n. 1, p.103-106, mar. 1990.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. A teoria da linguagem e a teoria gramatical. São Paulo, Departamento de Lingüística da USP, 1993. [versão preliminar, inédita]

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. A língua falada no ensino do Português. São Paulo: Contexto, 1998.

COSTA VAL, M. Graça. A interação lingüística como objeto de ensino-aprendizagem da língua portuguesa. Educação em Revista. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da UFMG, n. 16, dez. 1992, p. 23-30.

FRANCHI, Carlos. Criatividade e gramática. São Paulo: Secretaria de Educação/CENP (Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas), 1987.

FRANCHI, Carlos. Linguagem – Atividade Constitutiva. Cadernos de Estudos Lingüísticos, Campinas, IEL/UNICAMP, v. 22, p. 9-39, 1992.

GERALDI, J. Wanderley (Org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. 8. ed. Cascavel: Assoeste, 1984.

GERALDI, J. Wanderley Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

GERALDI, J. Wanderley Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado de Letras - ALB, 1996.

GERALDI, J. Wanderley; CITELLI, Beatriz (Org.). Aprender e ensinar com textos de alunos. v. 1. São Paulo: Cortez, 1997.

GNERRE, Maurizzio. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO - MEC. Secretaria de Educação Fundamental Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental - Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

MORAES, Eliana Melo Machado. A gramática na aula de português. 2000. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da FAE/UFMG, Belo Horizonte, 2000.

NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática funcional. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

PERINI, Mário Alberto. Sofrendo a gramática. São Paulo: Ática, 1997.

POSSENTI, Sírio. Gramática e política. In: GERALDI, J. Wanderley (Org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. 8. ed. Cascavel: Assoeste, 1984.

POSSENTI, Sírio. Discurso, estilo e subjetividade. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

POSSENTI, Sírio. Pelo humor na lingüística. Revista DELTA, São Paulo, v.7, n.2, p. 491-520, ago. 1991 .

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: ALB/Mercado de Letras, 1996.

POSSENTI, Sírio. Os humores da língua. Campinas: ALB/Mercado de Letras, 1998.

RAFAEL, Edmilson Luiz. A construção dos conceitos de texto e de coesão textual: da lingüística à sala de aula. 2001. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Lingüística Aplicada do IEL/UNICAMP, Campinas, 2001.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO - MINAS GERAIS. Proposta curricular de Português para o Ensino Médio. Belo Horizonte: Secretaria de Estado da Educação, 1998.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.10.2.107-133

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c)



e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional    

Image result for fapemig

Grant #APL-00427-17 (2018-2019)