Tema e significação: contribuições bakhtinianas para análise crítica dos processos interativos em aulas de leitura de textos shakespeareanos

Míria Gomes de Oliveira

Abstract


This article discusses interactive processes in the reading andpresentation of Shakespearean plays in public schools of poorneighborhoods in the outskirts of Belo Horizonte. The originalproject had as its main aims the dialogue of languages and culturesand the search for a “non-traditional” teaching practice, a practicewhich would involve conscientization and polyphony.Starting with reflections from Bakhtin’s conceptions of theme andsignification, and trying to go beyond them, we bring out therelevance of contextual understanding as well as the debate ofideological questions in the classroom, a place where the subjectconstitutes him/herself and is constituted by the “others”.

– Que pão!Doce? De mel? De açúcar? De ló? De ló de mico? De trigo?De milho? De mistura? De rapa? De saruga? De soborralho?Do céu? Dos anjos? Brasileiro? Francês? Italiano? Alemão? DoChile? De forma? De bugio? De porco? De galinha? Depássaros? De minuto? Ázimo? Bento? Branco? Dormido? Duro?Sabido? Saloio? Seco? Segundo? Nosso de cada dia? Ganhocom o suor do rosto? Que o diabo amassou?A eterna imprecisão da LinguagemCarlos Drummond de Andrade


References


ANDRADE, Carlos D. Caminhos de João Brandão. Rio de Janeiro: Record: 1987.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento. Brasília: Hucitec, 1993.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo, 1997.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética. São Paulo: Hucitec, 1988.

BOURDIEU, P.; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: F. Alves, 1975.

BUSNARDO, J.; BRAGA, D. Language, Ideology and Teaching Toward Critique: A look at Reading Pedagogy in Brazil. Journal of Pragmatics, v. 33, p. 635-351, 2001.

CHOULIARAKI, Lilie. Writing up a Critical Ethnography. Data Analysis in Applied Linguistics, 1994.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Powers of Literacy. A Genre Approach to teaching writing. London: Farmer Press, 1993.

FOUCAULT, Michael. Foucault, M. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1969.

LEMOS, C. de. A função e o destino da palavra alheia: três momentos da reflexão de Bakhtin. In: BARROS, D. L. P.; FIORIN, J. L. (Org.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: EDUSP, 1994. p.37-43.

SMOLKA, Ana L. B. Múltiplas vozes na sala de aula. Trabalhos em Lingüística Aplicada, v. 18, p. 15-28, 1991.

STAM, Robert. Subversive Pleasures. Bakhtin, Cultural Criticism and Film. London: Johns Hopkins University Press, 1989.

SHAKESPEARE, William. As alegres comadres de Windsor. Trad. F. Carlos de Almeida Cunha Medeiros e Oscar Mendes. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

SHAKESPEARE, William. Hamlet, o príncipe da Dinamarca. Trad. Bárbara Heliodora. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1995.

SHAKESPEARE, William. Noite de Reis ou o que quiserem. Trad. Sergio Flaksman. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1990.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.12.1.115-132

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c)



e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional