Aquisição lingüística em contexto de input variável: a emergência das variantes de dativo
Abstract
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
BOWERMAN, M. Learning the structure of causative verbs: a study in the relationship of cognitive, semantic and syntactic development. Paper and Reports on Child Language Development, v. 8, p. 142-178, 1974.
FOULKES, P.; DOCHERTY, G.; WATT, D. Tracking the emergence of Structured Variation - realisation of (t) by Newcastle Children. Leeds Working Papers in Linguistics and Phonetics, v. 7, p. 1-25, 1999.
FOULKES, P.; DOCHERTY, G.; WATT, D. Phonological Variation and Change in Contemporary Spoken British English Full report to the ESRC, project R000237417, 2002. (mimeo)
FOULKES, P.; DOCHERTY, G.; WATT, D. Phonological variation in child-direct speech, 2003. (mimeo)
GOMES, C. A. Aquisição e Perda de Preposição no Português do Brasil. 1996. 148 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Faculdade de Letras, UFRJ, Rio de Janeiro, 1996.
GOMES, C. A. Variação e Mudança na Expressão do Dativo no Português Brasileiro. In: PAIVA, M. C.; DUARTE, M. E. L. (Org.). Mudança lingüística em tempo real. Rio de Janeiro: Contracapa Editora, 2003. p. 81-96.
GOMES, C. A. e outros. Pressões estruturais e discursivas no condicionamento da variação: a ordem dos complementos verbais no português brasileiro. In: RONCARATI, C.; ALMEIDA, J. (Org.). Português Brasileiro: contato lingüístico, heterogeneidade e história. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003. p. 199-205.
KERSWILL, P. Children, adolescent and language change. Language Variation and Change, Linguistic Society of America, v. 8, p. 177-202, 1996.
LABOV, W. The child as linguistic historian. Language Variation and Change, Linguistic Society of America, v. 1, p. 85-97, 1989.
O’GRADY, W. A Linguistic Approach to the Study of Language Acquisition. Annual Meeting of Pan-Pacific Association of Applied Linguistic, Honolulu, 2000. (mimeo).
OMENA, N. P. A referência à primeira pessoa do plural: variação ou mudança? In: PAIVA, M. C.; DUARTE, M. E. L. (Org.). Mudança lingüística em tempo real. Rio de Janeiro: Contracapa Editora, 2003. p. 63-80.
PAREDES SILVA, V. L. A distribuição dos pronomes de segunda pessoa do singular na fala carioca ao longo do século XX. In: CONGRESSO NACIONAL ABRALIN; XIV INSTITUTO LINGÜÍSTICO, 1998. Anais... 1998. CD-ROM. p. 1288-96.
PYE, C.; LOEB, D.; REDMOND, S.; RICHARDSON, L. When Do Children Acquire Verbs? CLARK, E. (Ed.). The Proceedings of the Twenty-seventh Annual Child Language Research Forum. Stanford: Stanford Junior University, 1995. p. 60-70.
ROBERTS, J. Child language variation. In CHAMBERS, J.; TRUDGILL, P.; SCHILLING-ESTES, N. The Handbook of Language Variation and Change. Oxford: Blackwell, 2002. p. 333-348.
ROBERTS, J. Acquisition of variable rules: (-t, -d) deletion and (ing) production in preschool children. Institute for Research in Cognitive Science (IRCS) Report 96-09. Philadelphia: University of Pennsylvania, 1996.
SMITH, J.; STEELE, H. Caregiver, community and child in the acquisition of the variable forms in a Scottish dialect, UKLVC4, Sheffield, 2003.
THEAKSON, A L.; LIEVE, E.; TOMASELLO, M. The role of the input in the acquisition of the third person singular verbs in English. Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, Leipzig, 2003. (mimeo).
TOMASELLO, M. First steps towards a Usage-based Theory of Language Acquisition. Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, Leipzig, 2003 (mimeo).
DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.12.1.175-190
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
e - ISSN 2237-2083
Licensed through Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional