Aquisição da escrita e teoria da otimidade: uma reflexão inicial

Cátia de Azevedo Fronza

Abstract


This paper is on children’s writing in the first stages of Brazilianelementary education. These data are considered in a relationshipbetween writing acquisition and speech acquisition, because similaraspects are noted in both process. Preliminary discussions areintroduced on an interpretation of writing data with someassumptions on Optimality Theory. At first, it seems possible tounderstand writing as a similar process to speech, but much researchis necessary. Seeing writing as a process is as important as what ithas to do with speech acquisition. It’s necessary to understandboth processes as attempte to achieve the standard and theseattempte also depend on cognitive and contextual factors.

References


ABAURRE, Maria Bernardete. Horizontes e limites de um programa de investigação em aquisição da escrita. In: LAMPRECHT, R. R. (Org.). Aquisição da linguagem: questões e análises. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1999. p. 167-186.

ARCHANGELI, Diana. Optimality Theory: an introduction to Linguistics in the 1990. In: ARCHANGELI, Diana; LANGEDOEN, D. Terence (Ed.). Optimality Theory: an overview. Oxford: Blackwell, 1997.

BARLOW, Jessica A.; GIERUT, Judith A. Optimality Theory in Phonological Acquisition. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, v. 42, p. 1482-1498, 1999.

BONILHA, Giovana F. G. Teoria da Otimidade. In: MATZENAUER, C. L. B.; BONILHA, G. F. G. Aquisição da fonologia e teoria da otimidade. Pelotas: EDUCAT, p. 13-24, 2003.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e lingüística. São Paulo: Scipione, 1999.

CARRAHER, Terezinha Nunes. Explorações sobre o desenvolvimento da ortografia em Português. In: Isto se aprende com o ciclo básico. São Paulo: SE/CENP, 1990. p. 114-122.

COLLISCHONN, Gisela; SCHWINDT, Luiz Carlos. Teoria da Otimidade em fonologia: rediscutindo conceitos. In: HORA, Dermeval da; COLLISCHON, Gisela. Teoria Lingüística: fonologia e outros temas. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2003.

FREITAS, Gabriela Castro Menezes de. Sobre a aquisição das plosivas e nasais. In: LAMPRECHT, Regina Ritter (Org.). Aquisição fonológica do português: perfil do desenvolvimento e subsídios para terapia. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 73-81.

FRONZA, Cátia. A teoria da otimidade e a aquisição da escrita: uma possibilidade de análise. Comunicação apresentada no XVII ENCONTRO NACIONAL DA ANPOLL, Gramado, 2002.

FRONZA, Cátia. Textos nas séries iniciais: evidências fonológicas – resultados preliminares. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRALIN, II. 2003. Anais... Fortaleza: Imprensa Universitária/UFC, 2003. p. 103-105.

FRONZA, Cátia. Fonética/Fonologia do PB e a ortografia nas séries iniciais. Comunicação apresentada no 51º SEMINÁRIO DO GEL. Taubaté: UNITAU, 2003.

FRONZA, Cátia. Reflexões sobre aspectos de aquisição fonológica na escrita de alunos de séries iniciais. Comunicação apresentada no 6º ENCONTRO NACIONAL SOBRE AQUISIÇÃO DA LINGUAGEM, Porto Alegre, 2003.

FRONZA, Cátia; GEREMIAS, V. R. Características fonológicas presentes na alfabetização. In: VI CONGRESSO BRASILEIRO DE LINGÜÍSTICA APLICADA, VI. 2002. Anais... Belo Horizonte: VI CBLA (CD-ROM), 2002. v. 1, p. 1-10.

FRONZA, Cátia; VARELLA, N. K. Aspectos fonológicos nos textos de crianças em alfabetização. Textura: Canoas, v. 8, p. 39-48, 2003.

HERNANDO RENA, Carmen Lúcia Matzenauer. Aquisição da fonologia do português: estabelecimento de padrões com base em traços distintivos. 1990. Tese (Doutorado) – PUCRS, Porto Alegre, 1990.

LAMPRECHT, Regina Ritter. Perfil da aquisição normal da fonologia do português: descrição longitudinal de 12 crianças: 2:9 a 5:5. 1990. Tese (Doutorado) – PUCRS, Porto Alegre, 1990.

LAMPRECHT, Regina Ritter. Metathesis in Phonological Acquisition: a window to constraint ranking in the Child’s system. In: COSTA, J.; FREITAS, M. J. (Org.). GALA 2001 Conference on Language Acquisition, Lisboa, ALP, v. 1, p. 149-154, 2002.

LEMLE, Miriam. Guia teórico do alfabetizador. São Paulo: Ática, 1998.

MACCARTHY, John. A Thematic Guide to Optimality Theory. Cambridge: University Press, 2002.

MACCARTHY, John; PRINCE, A. Prosodic Morphology. New Brunswick: Rutgers University Center for Cognitive Science, 1993.

MATZENAUER, C. L. B. Aquisição da linguagem e otimidade: uma abordagem com base na sílaba. In: MATZENAUER, C. L. B.; BONILHA, G. F. G. Aquisição da fonologia e teoria da otimidade. Pelotas: EDUCAT, 2003. p. 55-65.

MATZENAUER, C. L. B.; BONILHA, G. F. G. Aquisição da fonologia e teoria da otimidade. Pelotas: EDUCAT, 2003.

MEZZOMO, Carolina Lisboa; RIBAS, Letícia Pacheco. Sobre a aquisição das líquidas. In: LAMPRECHT, Regina Ritter (Org.). Aquisição fonológica do português: perfil do desenvolvimento e subsídios para terapia. Porto Alegre: Artmed, p. 95-109. 2004.

MORAIS, Artur Gomes de. Ortografia: ensinar e aprender. São Paulo: Ática, 1998.

OLIVEIRA, Carolina Cardoso. Sobre a aquisição das fricativas. In: LAMPRECHT, Regina Ritter (Org.). Aquisição fonológica do português: perfil do desenvolvimento e subsídios para terapia. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 83-94.

PRINCE, A. Introduction to Optimality Theory. Conferência em Nijmegen University, 1995.

PRINCE, A.; SMOLENSKY, P. Optimality Theory. Constraint Interaction in Generative Grammar. New Brunswick: Rutgers University Center for Cognitive Science, 1993.

RIBAS, Letícia Pacheco. Sobre a aquisição do onset complexo. In: LAMPRECHT, Regina Ritter (Org.). Aquisição fonológica do português: perfil do desenvolvimento e subsídios para terapia. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 151-164.

TESAR, B.; SMOLENSKY, P. Learnability in Optimality Theory. Massachusetts: MIT Press, 2000.

TESSARI, Elita. Operações fonológicas nas alterações ortográficas – a presença da fonologia na ortografia. 2002. Dissertação (Mestrado) – UCPel, Pelotas, 2002.

VARELLA, Noely Klein. Na aquisição da escrita pelas crianças ocorrem processos similares aos da aquisição da fala? 1993. Dissertação (Mestrado) – PUCRS, Porto Alegre, 1993.

YAVAS, Mehmet. Padrões na aquisição da fonologia do português. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 23, n. 3, p. 7-30, dez. 1988.

ZORZI, J. L. Aprender a escrever: a apropriação do sistema ortográfico. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.13.2.7-25

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c)



e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional