Construindo o discurso escrito: histórias e cartas “entre a oralidade e a escrita”

Maria da Graça Costa Val, Vanessa Cardoso Guimarães

Abstract


This article is a reworking of two moments of a research project entitled “Between orality and writing”, a study of the genesis of written discourse in children who are learning how to write: the firstmoment is concerned with narrative, the second with letter writing.In both these moments, language is seen as a system organized in and for social interaction, composed of the grammatical,semantic and discursive sub-systems, and human cognition is interpreted as a socially mediated process of subjective construction. We analyze the enunciative activity of children, obtaining evidence of their linguistic skill and their progress in the construction of the discursive styles being studied.

References


BRITO, Percival L. Em terra de surdos-mudos (um estudo sobre as condições de produção dos textos escolares). In: GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. 8. ed. Cascavel: Assoeste, 1991. p. 109-120.

BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1986.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. In: ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 156-183.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1987.

CASTILHO, Ataliba T. de. Para o estudo das unidades discursivas no português falado. In: CASTILHO, Ataliba T. de. (Org.). Português culto falado no Brasil. Campinas: Editora da UNICAMP, 1989. p. 249-280.

CHAFE, Wallace L. Linguistic differences produced by differences between speaking and writing. In: OLSON, D.; TORRANCE, N.; HILDYARD, A. (Ed.). Literacy, language and learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. p. 105-123.

COSTA VAL, M. G. Entre a oralidade e a escrita: o desenvolvimento da representação do discurso narrativo escrito em crianças em fase de alfabetização. 1996. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação da UFMG, Belo Horizonte, 1996.

DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. São Paulo: Pontes, 1987.

EVANGELISTA, Aracy A. M. Condições de construção de leitores alfabetizandos: um estudo na escola e na família, em camadas populares. 1993. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação da UFMG, Belo Horizonte, 1993.

FRANCHI, Carlos. Linguagem - Atividade Constitutiva. Almanaque – Cadernos de Literatura e Ensaio. São Paulo: Brasiliense, n. 5, p.5-27, 1977.

GERALDI, J. Wanderley. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

GRICE, Paul H. Lógica e Conversação. In: GRICE, Paul H. (Org.). Fundamentos Metodológicos da Lingüística. Campinas: Edição do Organizador, 1982. v. IV. Pragmática & problemas, críticas e perspectivas da lingüística.,p. 81-104.

HILGERT, J. Gaston. Esboço de uma fundamentação teórica para o estudo das atividades de formulação textual. In: CASTILHO, A. T. Gramática do português falado. Campinas: Editora da UNICAMP/FAPESP, 1993. v. III: As Abordagens, p. 99-118.

LURIA, Alexandr R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de LURIA. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

PERRONI, M. Cecília. Desenvolvimento do discurso narrativo. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

PIMENTEL, Edith. Português popular escrito. São Paulo: Contexto, 1990.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de lingüística geral. 8. ed. São Paulo: Cultrix, 1977.

TANNEN, Deborah. Relative focus on involvement in oral and written discourse. In: OLSON, David; TORRANCE, Nancy; HILDYARD, Angela. (Ed.). Literacy, language and learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. p.124-147.

VAN DIJK, Teun A. Estructuras y funciones del discurso. 2. ed. Mexico: Siglo Veintiuno, 1983.

VAN DIJK, Teun A. Texto y contexto (semántica y pragmática del discurso). 2. ed. Madrid: Cátedra, 1984.

VAN DIJK, Teun A. Cognição, discurso e interação. São Paulo: Contexto, 1992.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

VYGOTSKY, L. S. Formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.9.1.163-192

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c)



e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional    

Image result for fapemig

Grant #APL-00427-17 (2018-2019)