Letramento multimodal e argumentação: análise de estratégias persuasivas no anúncio publicitário / Multimodal literacy and argumentation: analysis of persuasive strategies in advertisement
Resumo
PALAVRAS-CHAVE: multimodalidade; anúncio publicitário; persuasão.
ABSTRACT: This article analyzes commercials aired on YouTube, in order to understand how different semiotic resources contribute to the ad might mean more and reach the target audience. Three video advertisements were selected in order to analyze their present resources, based on the Grammar Theory of Visual Design, one of the ramifications of social semiotics. Descriptive and qualitative analyses show that compositional, interactive and representational functions are articulated in the genre advertising and that the meanings constructed from the integration of the various semiosis are linked to the patterns of experience and social interactions according to each culture.
KEYWORDS: multimodality; advertisement; persuasion.
Palavras-chave
Texto completo:
PDFReferências
ALMEIDA, M. J. Imagens e sons: a nova cultura oral. São Paulo: Cortez, 1994.
ARAÚJO, J. C.; ARAÚJO, N. M. S. (Org.). EaD em tela: docência, ensino e ferramentas digitais. 1. ed. Campinas SP: Pontes Editores, 2013.
DIONÍSIO, A. P. Gêneros multimodais e multiletramento. In: KARWOSKI, A. M; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Orgs.). Gêneros Textuais: Reflexões e Ensino. Rio de Janeiro, Lucerna, 2005, p. 119 a 132.
HALLIDAY, M. A. K. Explorations in the functions of language. London: Edward Arnold, 1994.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. An introduction to functional grammar. London: Hoder Education, 2004.
KRESS, G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Oxon: Routledge, 2010.
KRESS, G. Writing the future: English and the Making of a Culture of Innovation. 1995.
KRESS, G.; LEEUWEN, T. van. Reading images: the grammar of visual design. Oxon: Routledge, 2006.
MARQUES, M. O. A escola no computador: linguagens rearticuladas, educação outra. RS: Ed. UNIJUI, 2006.
MORAN, J. M. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, n. 2, p. 27-35, 1995.
RAMAL, A. C. Educação na cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RIBEIRO, R. R. A ação dos signos nos anúncios publicitários. 2002. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2002/Congresso2002_Anais/2002_NP15ribeiro.pdf. Acesso em: 09 jul. 2017.
SANDMANN, A. J. A linguagem da propaganda. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2000.
SOUZA, F; CASSIANO, C. M. Análise Semiótica dos elementos de marca: Caso Danoninho. 2009. Disponível em:
http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-2677-1.pdf. Acesso em: 07 jul. 2017.
VIEIRA, J.; SILVESTRE, C. Introdução à Multimodalidade: Contribuições da Gramática Sistêmico-Funcional, Análise de Discurso Crítica, Semiótica Social. Brasília, DF: J. Antunes Vieira, 2015. 170 p.
DOI: http://dx.doi.org/10.17851/1983-3652.10.2.271-290
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
ISSN 1983-3652 (eletrônica)
Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais
Belo Horizonte - Minas Gerais (Brasil)