The Stars Are as Variable as the Lines: Fernando Pessoa’s Works Considered from the Perspective of Editorial Agency / As estrelas são tão variáveis quanto as linhas: As Obras de Fernando Pessoa consideradas da perspectiva da mediação editorial

Jeronimo Pizarro

Resumo


Abstract: Here we discuss editorial agency and its impact in the work of Fernando Pessoa, focusing on perception, mobility and interpretation. A posthumous publication is a privileged object to investigate the complexity of the process of editorial agency and its effects because, in the posthumous extension of a corpus, what is at stake is precisely its construction. We also examine the role of the editor and his intervention, rather than the one of publishers, bearing into account the impact the decisions and reorganizations can have when speaking of posthumous works. We conclude that a “work” is the product, or the result, of the joint work left by an author and that of its editors, and that a work or a set of works is not something determined and established forever, but a reassembled product, or the result of a construction or reconstruction.

Keywords: Fernando Pessoa; editorial agency; mobility; interpretation; work; posthumous work.

Resumo: Discutimos aqui a mediação editorial e o seu impacto na obra de Fernando Pessoa, com enfoque na perceção, na mobilidade e na interpretação. Uma publicação póstuma é um objeto privilegiado para investigar a complexidade do processo de mediação editorial e os seus efeitos porque, na extensão póstuma de um corpus, o que está em jogo é precisamente a sua construção. Analisamos também o papel do editor (editor) e da sua intervenção, em vez do papel da editora (publisher), tendo em consideração o impacto que as decisões e as reorganizações podem ter quando falamos de obras póstumas. Concluímos que uma “obra” é o produto, ou o resultado, do trabalho, em conjunto, do autor e da obra que deixou, e dos editores; e que uma obra ou um conjunto de obras não é algo determinado ou estabelecido para sempre, mas um produto reorganizado, ou o resultado de uma construção ou reconstrução.

Palavras-chave: Fernando Pessoa; mediação editorial; mobilidade; interpretação; obra; obra póstuma.

Palavras-chave


Fernando Pessoa; editorial agency; mobility; interpretation; work; posthumous work; Fernando Pessoa; mediação editorial; mobilidade; interpretação; obra; obra póstuma.

Texto completo:

PDF

Referências


BARTHES, R. La mort de l’auteur. In: ______. Le bruissement de la langue. Essais critiques IV. Paris: Editionsdu Seuil, [1968] 1984. p. 63-69.

BLANCO, J. Pessoana. v. I: Bibliografia passiva, selectiva e temática; v. II: Índices. Lisbon: Assírio & Alvim, 2008.

BORGES, J. L. Obras completas. Buenos Aires: Emecé. New edition revised and corrected in 4 tomes, 2005.

BORNSTEIN, G. (ed.). Representing Modernist Texts: editing as interpretation. Ann Arbor, Michigan: The University of Michigan Press, 1991. DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.9293

CALASSO, R. K. Milano: Adelphi, 2002.

CHARTIER, R. Las revoluciones de la cultura escrita. Diálogo e intervenciones. Barcelona: Gedisa, 2000.

CHARTIER, R. Le livre en révolutions: entretiens avec Jean Lebrun. Paris: Textuel, 1997.

CORTÁZAR, J. Último round. Turin: Siglo XXI Editores, 1969.

DEPPMAN, J.; FERRER, D.; GRODEN, M. (ed.). Genetic Criticism. Text and Avant-textes. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2004.

FAULTRIER-TRAVERS, S. de. L’auteur après l’auteur. In: CHAMARAT, G. ; GOULET, A. (dir.). L’Auteur. Colloque de Cerisy-la-Salle, 1995. Caen: Presses Universitaires de Caen, 1996.

FISH, S. Why No One’s Afraid of Wolfgang Iser. Diacritics, v. 11, n. 1, p. 2-13, 1981. DOI : https://doi.org/10.2307/464889

FOUCAULT, M. Qu’est-ce qu’un auteur? Bulletin de la Société française de philosophie, Paris, p. 73-104, Sep. 1969.

GASKELL, P. A New Introduction to Bibliography. Oxford: Clarendon Press, 1979. [Reprinted in 1985].

HAY, L. (org.). La naissance du texte. Paris: José Corti, 1989.

ISER, W. Der implizite Leser. München: Fink, 1972. [English translation: The Implied Reader. Baltimore: John Hopkins University Press, 1972.]

ISER, W. Talk like Whales: A Reply to Stanley Fish. Diacritics, v. 11, n. 3, p. 82-87, 1981. DOI: https://doi.org/10.2307/464516

JACKSON, K. D. Adverse Genres in Fernando Pessoa. Oxford; New York: Oxford University Press, 2010.

LIND, G. R. Descobertas no espólio de Fernando Pessoa. Ocidente, v. 70, p. 333-338, p. 57-62, Jan.-Jun. 1966.

MCGANN, J. The Textual Condition. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1991.

MCKENZIE, D. F. Bibliography and the Sociology of Texts. London: British Library, 1986. (Series: “The Panizzi Lectures”, 1985.)

MCKERROW, R. An Introduction to Bibliography for Literary Students. Oxford: Clarendon Press, 1927.

NEMÉSIO, J. Os Inéditos de Fernando Pessoa e os critérios do Dr. Gaspar Simões, com seis poemas inéditos de Fernando Pessoa e seus heterónimos: Ricardo Reis e Vicente Guedes. Lisbon: Eros, 1957.

NEMÉSIO, J. What Is an Author? In: HARARI, J. V. (ed.) Textual Strategies: Perspectives in Post-Structuralism Criticism. Introduction by Josué V. Harari. Cornell: Cornell University Press, 1979. p. 143-144.

PESSOA, F. Cartas a Armando Côrtes-Rodrigues. Introduction by Joel Serrão. Lisbon: Confluência, 1945.

PESSOA, F. Cartas de Amor. Foreword and textual establishment by Maria da Graça Queirós; organization, postface and notes by David Mourão-Ferreira. Lisbon: Ática, 1978.

PESSOA, F. Quadras ao gosto popular. Complete Works. Edited by Georg Rudolf Lind and Jacinto do Prado Coelho. Lisbon: Ática, 1965. T. 9.

PESSOA, F. The Selected Prose of Fernando Pessoa. Edited and translated by Richard Zenith. New York: Grove Press, 2001.

STILLINGER, J. Multiple Authorship and the Myth of Solitary Genius. New York: Oxford University Press, 1991.

VALERY, P. Au sujet du Cimetière Marin. In: ______. Variété, III. Paris: Gallimard, 1936.

VAN HULLE, D. Textual Awareness. A Genetic Study of Late Manuscripts by Joyce, Proust, and Mann. Ann Harbor, Michigan: The University of Michigan Press, 2004. DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.17739




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2359-0076.40.64.15-35

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2021 Jeronimo Pizarro

Revista do Centro de Estudos Portugueses
ISSN 1676-515X (impressa) / ISSN 2359-0076 (eletrônica)

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

.