Análise de verbalizações de fórmulas matemáticas por professores com experiência no ensino de pessoas com deficiência visual / Analysis of mathematical formulas verbalizations by teachers with experience in teaching visually impaired people

Mirella Alves de Lima, Daniela Rodrigues, Patricia Vasconcelos Almeida, Paula Christina Figueira Cardoso, André Pimenta Freire

Abstract


Resumo: Um dos problemas enfrentados pelos usuários da web com deficiência visual é a falta de recursos de Tecnologia Assistiva para ler corretamente o conteúdo matemático. Visando buscar possibilidades para produzir tais recursos, o trabalho investigativo que originou este artigo se ocupou de compilar um corpus produzido pelos professores ao lerem as fórmulas matemáticas para os alunos com deficiência visual. Transcrições dos áudios foram feitas no intuito de obter padrões de leitura e levantar questões que podem vir a afetar a restauração da estrutura da fórmula matemática. Com base na leitura dos professores, foram examinados determinados elementos presentes nas falas e identificados posicionamentos distintos na manifestação oral dos símbolos, pausas e alterações no tom de voz, bem como das partículas conectivas (preposições, artigos, conjunções) e verbos. Por meio do corpus sistematizado das fórmulas matemáticas é possível refletir sobre a variação, padronização, divergência e significado, itens os quais podem auxiliar na demarcação de fenômenos linguísticos encontrados nas transcrições das gravações e com isso oportunizar uma base para futuras pesquisas na área.

Palavras-chave: fórmulas matemáticas; corpus; análise linguística; acessibilidade; deficiência visual.

Abstract: One of the problems faced by visual impairment web users is the lack of assistive technologies to read mathematical content correctly. Aiming to find possibilities to produce such resources, the research work that originated this article was devoted to compiling a corpus produced by teachers when reading the mathematical formulas for students with visual impairment. Transcripts of the audios were done in order to obtain reading standards and raise questions that may affect the restoration of the structure of the mathematical formula. Based on the teachers’ reading certain elements present in the speech were examined and distinct positions were identified in the oral manifestation of the symbols, pauses and alterations in the tone of voice, as well as in the connective particles (prepositions, articles, conjunctions) and verbs. By means of a systematized mathematical formulas corpus, it is possible to reflect on the variation, standardization, divergence and meaning, which can help in the demarcation of linguistic phenomena found in the recordings transcriptions and with this provide a basis for future research in the area.

Keywords: mathematical formulas; corpus; linguistic analysis; accessibility; visual impairment.


Keywords


fórmulas matemáticas; corpus; análise linguística; acessibilidade; deficiência visual; mathematical formulas; corpus; linguistic analysis; accessibility; visual impairment.

References


ANDRINI, A.; VASCONCELLOS, M. J. Praticando matemática. 2. ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2011. 4 v.

BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BIANCHINI, E. Matemática. 8. ed. São Paulo: Moderna, 2015. 4 v.

BRAILLE. In: Dicionário infopédia da Língua Portuguesa. Porto: Porto Editora, 2003-2018. Disponível em: https://www.infopedia.pt/dicionarios/lingua-portuguesa/braille. Acesso em: 17 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2. versão rev. Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://historiadabncc.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf. Acesso em: 10 set. 2017.

FERREIRA, H. F. P. C. Leitura automática de expressões matemáticas – AudioMath. 2005. 287 p. Dissertação (Mestrado em Engenharia Informática) - Universidade do Porto, Porto, 2005.

FERREIRA, H.; FREITAS, D. Leitura de fórmulas matemáticas para cegos e amblíopes: a aplicação AudioMath. In: IBERSCAP, 4., 2006, Vitória, ES. Anais […] Vitória, ES, 2006. v. 1, p. 137-142.

FROMM, G. O uso de corpora na análise linguística. Revista Factus, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 69-76, 2003.

HOVY, E.; LAVID, J. Towards a science of corpus annotation: a new methodological challenge for Corpus Linguistics. International Journal of Translation Studies, [S.l.], v. 22, n. 1, p. 13-36, jan./jun. 2010.

IBGE, Instituto Brasileiro de Pesquisa e Estatística. Pesquisa nacional de saúde 2013. Rio de Janeiro: IBGE, 2015. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv94522.pdf. Acesso em: 08 set. 2018.

KOCH, I. G. V. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 1997.

PRETI, D. (org.). O discurso oral culto. 2. ed. São Paulo: Humanitas Publicações – FFLCH/USP, 1999.

PRETI, D. (org.). Oralidade em textos escritos. Projetos Paralelos – NURC/SP. v.10. São Paulo: Humanitas, 2009.

SALAMONCZYK, A.; BRZOSTEK-PAWLOWSKA, J. Translation of MathML formulas to Polish text, example applications in teaching the blind. In: IEEE - INTERNATIONAL CONFERENCE on CYBERNETICS (CYBCONF), 2., Gdynia, Poland. Proceedings […]. Piscataway, NJ: IEEE, 2015. p. 240-244. Doi:10.1109/CYBConf.2015.7175939

SARDINHA, T. B. Linguística de corpus. Barueri, SP: Manole, 2004.

SEPÚLVEDA, J. F.; FERRES, L. Improving accessibility to mathematical formulas: the Wikipedia Math Accessor. New Review of Hypermedia and Multimedia, [S.l.], v. 18, n. 3, p. 183-204, 2012. Doi: https://doi.org/10.1080/13614568.2012.702134

SORGE, V.; CHEN, C.; RAMAN, T. V.; TSENG, D. Towards making mathematics a first class citizen in general screen readers. In: WEB FOR ALL CONFERENCE, 11., 2014, Seoul, Republic of Korea. Proceedings […]. New York: ACM, 2014. p. 40. Doi: https://doi.org/10.1145/2596695.2596700

WE ARE SOCIAL. Digital in 2018: World’s internet users pass the 4 billion mark. Disponível em: https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018. Acesso em: 9 set. 2018.

WONGKIA, W.; NARUEDOMKUL, K.; CERCONE, N. i-Math: Automatic math reader for Thai blind and visually impaired students. Computers & Mathematics with Applications, [S. l.], v. 64, n. 6, p. 2128-2140, 2012. Doi: https://doi.org/10.1016/j.camwa.2012.04.009

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Blindness and visual impairment. Disponível em: http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment. Acesso em: 09 set. 2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.27.3.1371-1397

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2019 Mirella Alves de Lima, Daniela Rodrigues, Patricia Almeida Vasconcelos, Isabella Cristina Teófilo, Natália Cristina Trindade do Nascimento, Rosana Maria Mendes, Helena Libardi, Evelise Roman Corbalan Gois Freire, Otávio de Faria Oliveira, Stenio de Abreu, Jorge Sassaki Resende Silva, Antônio Armando de Oliveira Barbosa, Paula Christina Figueira Cardoso, André Pimenta Freire

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional