The role of multimodal metaphors in the creation of the fake news category: a proposal for analysis / A atuação das metáforas multimodais na criação da categoria fake news: uma proposta de análise

Natália Elvira Sperandio

Abstract


Abstract: Almost forty years ago, the proposal of the Conceptual Metaphor Theory represented a milestone for Cognitive Linguistics studies. From this point, many pieces of research were developed around the analytical category of metaphor. However, the majority of these papers are still in the monomodal field, intending to build a concept resulting from the source and target domains that come specifically from the verbal structures. Taking this into consideration, this paper intends to focus on the metaphorical occurrence in diverse semiotic modes that constitute multimodal texts. In order to fulfill this aim, we outlined a corpus of five editorial cartoons about “fake news”. Our specific objective is to, making use of the concept of multimodal metaphors proposed by Forceville (1996, 2009), presented how the different semiotic modes, in this case the verbal and the visual ones, are interwoven in the building of these metaphors. In this way, in our study, besides validating the thesis proposed by Forceville (2009) about the occurrence of metaphors not only in the verbal mode, it was also possible to verify the importance of multimodal metaphors for the meaning construction process in the analyzed genre.

Keywords: metaphors; multimodal metaphors; fake news.

Resumo: Há quase quarenta anos atrás um marco nos estudos da Linguística Cognitiva, em especial em sua semântica, ocorreu: a proposta da Teoria da Metáfora Conceitual. A partir desse trabalho, muitas pesquisas foram desenvolvidas em torno da categoria analítica da metáfora. Porém, grande parte desses trabalhos ainda encontra-se no campo dos denominados textos monomodais, visando apenas a construção conceitual resultante de domínios fonte e alvo oriundos especificamente do modo verbal. Diante disso, o presente artigo propõe-se a promover um trabalho dedicado à ocorrência metafórica nos diferentes modos semióticos que constituem os textos multimodais. Para cumprirmos tal objetivo, delineamos como corpus cinco charges que versam sobre o conceito fake news. Nosso objetivo específico consiste em apresentar, através do conceito de metáforas multimodais, proposto por Forceville (1996, 2009), a forma pela qual diferentes modos semióticos, nesse caso em especial o verbal e o imagético, imbricaram-se na construção dessas metáforas. Assim, em nosso estudo, além de vislumbrarmos a validação da proposição de Forceville (2009) sobre a não ocorrência do processo metafórico apenas no modo verbal, foi possível a verificação da importância das metáforas multimodais para a construção dos sentidos do gênero em análise.

Palavras-chave: metáforas; metáfora multimodal; fake news.


Keywords


metaphors; multimodal metaphors; fake news; metáforas; metáfora multimodal; fake news.

Full Text:

PDF

References


ARISTOTLE. Poética. Tradução de Eudoro de Souza. São Paulo: Nova Cultura, 1991. p. 245-285.

BLACK, M. More about Metaphor. In: ORTONY, A. (org.). Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. p. 19-41. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173865.004

CIENKE, A. Why Study Metaphor and Gesture? In: CIENKE, A.; MÜLLER, C. (org.). Metaphor and Gesture. Amsterdam: Benjamins, 2008. p. 5-26. DOI: https://doi.org/10.1075/gs.3

CIENKI, A.; MÜLLER, C. Metaphor, Gesture, and Thought. In: GIBBS, R. (org.). The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. Oxford: University Press, 2008. p. 483-501. DOI: https://doi.org/10.1075/gs.3

FORCEVILLE, C. Pictorial Metaphor in Advertising. New York: Routledge, 1996. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203272305

FORCEVILLE, C. Metaphor in Pictures and Multimodal Representations. In: GIBBS, R. (ed). The Cambridge Handbook of Metaphor and thought. Oxford: University Press, 2008, p. 462482. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511816802

FORCEVILLE, C. Non-Verbal and Multimodal Metaphor in a Cognitivist Framework: Agendas for Research. In: FORCEVILLE, C.; URIOS-APARISI, E. (org.). Applications of Cognitive Linguistics: Multimodal Metaphor. New York: Mouton de Gruyter, 2009. p. 19-42. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110215366

KÖVECSES, Z. Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: University Press, 2002.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. 5. ed. London; New York: Routledge, 1996.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. London: Arnold Publishers, 2001.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press, 1980.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors we live by. 2.ed. Chicago: The University of Chicago Press, 2003. DOI: 10.7208/chicago/9780226470993.001.0001.

MIANI, R. A. Charge: uma prática discursiva e ideológica. In: Congresso Brasileiro da comunicação – Intercom, Campo Grande, MS. Anais, set. 2001.

SCHRÖDER, U. Antecipações da metáfora cotidiana nas concepções de Hans Blumenberg e Harald Weinrich. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 16, n. 2, p. 39-54, 2008. DOI: https://doi.org/10.17851/2237-2083.16.2.39-54. Disponível em: periódicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/2492/2444. Acesso em: 24 jul. 2013.

SPERANDIO, N. E. O modelo cognitivo idealizado no processamento metafórico. 2010. 99f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Mestrado em Letras, Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, 2010.

SPERANDIO, N. E. Entre os domínios da metáfora e da metonímia na produção de sentido de charges animadas. 2014. 155f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

SPERBER, D.; WILSON, D. Relevância: comunicação e cognição. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

VASCONCELOS, D. C. A charge na televisão: adaptações, características e função. Revista Eletrônica Temática, [S.l.], n. 11, p. 1-11, 2009. Disponível em: https://docplayer.com.br/40885546-A-charge-na-televisao-adaptacoes-caracteristicas-e-funcao.html. Acesso em: 7 nov. 2019.




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.28.2.777-799

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2020 Natália Elvira Sperandio

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional