O desenho de tarefas pedagógicas para o ensino de Inglês para Fins Acadêmicos: conquistas e desafios da Linguística de Corpus / The design of pedagogical tasks for teaching English for Academic Purposes: achievements and challenges of Corpus Linguistics

Ana Bocorny, Anamaria Welp

Abstract


Resumo: Nas últimas décadas, um grande número de instituições de ensino superior (IES) buscou a internacionalização de suas atividades. Sendo o inglês a língua franca da academia (AMMON, 2011; JENKINS, 2009; TARDY, 2004), publicar nesse idioma facilita a disseminação do conhecimento científico produzido no país e aumenta as chances de citação e de colaboração (BOCORNY et al., no prelo; MENEGHINI; PACKER, 2007 apud BAUMVOL, 2018). Tendo em vista o contexto descrito, este estudo objetiva propor princípios para a elaboração de tarefas pedagógicas (TPs) com a utilização de dados linguísticos extraídos de um corpus especializado e relativos à linguagem convencionalmente usada em artigos de pesquisa. Desse objetivo geral, derivam dois objetivos específicos. O primeiro, de ordem analítica, busca extrair, categorizar e classificar expressões multipalavra a partir de um corpus especializado de textos da seção introdução de artigos de pesquisa recentes (2003-2019) publicados em inglês em periódicos internacionais da área da Física. O segundo, de ordem pedagógica, visa usar os dados linguísticos coletados para informar a construção de TPs para o ensino e a aprendizagem de Inglês para Fins Acadêmicos (IFA). As TPs resultantes deste estudo estão disponibilizadas on-line e de forma gratuita no Ambiente Virtual de Aprendizagem LÚMINA Idiomas (BOCORNY, 2017).

Palavras-chave: tarefas de acesso aberto; Linguística de Corpus; gêneros acadêmicos; expressões multipalavra; Inglês para Fins Acadêmicos.

Abstract: In the last decades, a large number of higher education institutions (HEIs) sought to internationalize their activities. Since English is the lingua franca of the academy (AMMON, 2011; JENKINS, 2009; TARDY, 2004), publishing in that language facilitates the dissemination of scientific knowledge produced in the country and increases the chances of citation and collaboration (BOCORNY et al., in press; MENEGHINI; PACKER, 2007 apud BAUMVOL, 2018). In view of the described context, this study aims to propose principles for the elaboration of pedagogical tasks (PTs) with the use of linguistic data extracted from a specialized corpus related to the language conventionally used in research articles. From this general objective, two specific objectives are derived. The first, of an analytical nature, seeks to extract, categorize and classify multi-word expressions from a specialized corpus of texts in the introduction section of recent research articles (2003-2019) published in English in international physics journals. The second, of a pedagogical nature, aims to use the collected linguistic data to inform the construction of PTs for teaching and learning English for Academic Purposes (EAP). The PTs resulting from this study are available online and free of charge in the Virtual Learning Environment LÚMINA Idiomas (BOCORNY, 2017).

Keywords: open access tasks; Corpus Linguistics; academic genres; multi-word expressions; English for Academic Purposes.


Keywords


tarefas de acesso aberto; Linguística de Corpus; gêneros acadêmicos; expressões multipalavra; Inglês para Fins Acadêmicos; open access tasks; Corpus Linguistics; academic genres; multi-word expressions; English for Academic Purposes.

References


AMMON, U. (ed.). The Dominance of English as a Language of Science: Effects on Other Languages and Language Communities. Berlin: Walter de Gruyter, 2011.

ANTHONY, L. AntCorGen (Version 1.1.2) [Computer Software]. Tokyo: Waseda University, 2019. Disponível em: https://www.laurenceanthony.net/software. Acesso em: 10 out. 2020.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

BAUMVOL, L. K. Language Practices for Knowledge Production and Dissemination: The Case of Brazil. 2018. 270f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/189174/001088580.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10 out. 2020.

BHATIA, V. Analysing Genre: Language Use in Professional Settings. London: Longman, 2001.

BIBER, D. A Corpus-Driven Approach to Formulaic Language in English. International Journal of Corpus Linguistics, [S.l.], v. 14, n. 3, p. 275-311, 2009. DOI: https://doi.org/10.1075/ijcl.14.3.08bib

BIBER, D; CONRAD, S. Lexical Bundles in Conversation and Academic Prose. Language and Computers, [S.l.], v. 26, p. 181-190, 1999.

BIBER, D.; JOHANSSON, S.; LEECH, G.; CONRAD, S; FINEGAN, E. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson, 1999.

BIBER, D.; CONRAD, S.; REPPEN, R.; BYRD, P.; HELT, M. Speaking and Writing in the University: A Multidimensional Comparison. Tesol Quarterly, [S.l.], v. 36, n. 1, p. 9-48, 2002. DOI: https://doi.org/10.2307/3588359

BIBER, D.; CONRAD, S.; CORTES, V. If You Look at…: Lexical Bundles in University Teaching and Textbooks. Applied Linguistics, [S.l.], v. 25, n. 3, p. 371-405, 2004. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/25.3.371

BIBER, D.; BARBIERI, F. Lexical Bundles in University Spoken and Written Registers. English for Specific Purposes, [S.l.], v. 26, n. 3, p. 263-286, 2007. DOI: https://doi.org/10.1016/j.esp.2006.08.003

BOCORNY, A. LUMINA Idiomas, 2017. Página inicial. Disponível em: https://www.ufrgs.br/luminaidiomas/. Acesso em: 12 jan. 2021.

BOCORNY, A. E. P.; REBECHI, R.; REPPEN, R.; DELFINO, M. C. N.; LAMEIRA, V. A produção de artigos da área médica e das ciências da saúde com o auxílio de key lexical bundles: um estudo direcionado por corpus. DELTA, São Paulo. No prelo.

BOCORNY, A. E. P.; KILLIAN, C. K. Contexto e pressupostos teóricos para a elaboração de uma plataforma online amigável, de livre acesso e com recurso multimídia em uma universidade brasileira. Trama, Marechal Cândido Rondon, PR, v. 13, n. 28, p. 4-28, 2017. DOI: https://doi.org/10.48075/rt.v13i28.15585

CORTES, V. The Purpose of this Study Is to: Connecting Lexical Bundles and Moves in Research Article Introductions. Journal of English for Academic Purposes, [S.l.], v. 12, n. 1, p. 33-43, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jeap.2012.11.002

DENARDI, D. A. C. Didactic Sequence: A Dialetic Mechanism for Language Teaching and Learning. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 163-184, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201610012

DOMINGUES, M. L.; FAVERO, E. L.; MEDEIROS, I. P. Etiquetagem de palavras para o português do Brasil. In: TIL –WORKSHOP EM TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E DA LINGUAGEM HUMANA, V., 2007, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: SBC, 2007. p. 1721-1724.

FRANKENBERG-GARCIA; A., BOCORNY, A. E. P.; TAVARES-PINTO, P.; SARMENTO, S. Supporting the Internationalisation of Brazilian Research: Curso oferecido via financiamento Capes:Print para as Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Universidade Estadual Paulista, 04-06 de jun.de 2019. 30f. Notas de aula.

GIBBONS, P. Scaffolding. In: ROBINSON, P. (ed.). The Routledge Encyclopedia of Second Language Acquisition. London: Routledge, 2013. p. 563-564.

GRAY, B.; BIBER, D. Lexical Frames in Academic Prose and Conversation. International Journal of Corpus Linguistics, [S.l.], v. 18, n. 1, p. 109-136, 2013. DOI: https://doi.org/10.1075/ijcl.18.1.08gra

GREEN, S. Scaffolding Academic Literacy with Low-Proficiency Users of English. Londres: Palgrave Macmillan, 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-39095-2_3

HYLAND, K. Disciplinary Identities: Individuality and Community in Academic Discourse. Munique: Ernst Klett Sprachen, 2012.

JENKINS, J. English as a lingua franca: Interpretations and Attitudes. World Englishes, [S.l.], v. 28, n. 2, p. 200-207, 2009. DOI: 10.1111/j.1467-971X.2009.01582.x

KILGARRIFF, A.; RYCHLY, P.; SMRZ, P.; TUGWELL, D. The Sketch Engine. In: EURALEX INTERNACIONAL CONGREE, 11th., 2004, Bretagne-Sud. Proceedings […]. Bretagne-Sud: Université de Bretagne-Sud, 2004. p. 105-116.

KOSTLA, I.; BUNNING, L. Curriculum Design in English Language Teaching. ELT Development Series. Alexandria, VA: TESOL Press, 2017.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (org.). Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2002. p. 19-36.

MENEGHINI, R.; PACKER, A. L. Is There Science Beyond English? EMBO Reports, [S.l.], v. 8, n. 2, p. 112-116, 2007. DOI: https://doi.org/10.1038/sj.embor.7400906

MORLEY, J. Academic Phrasebank. Manchester: University of Manchester, 2014. Disponível em: http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/. Acesso em: 10 out. 2020.

MORLEY, J. The Academic Phrasebank: An Academic Writing Resource for Students and Researchers. Manchester: The University of Manchester, 2017.

SANTIN, D. M.; VANZ, S. A. S.; STUMPF, I. R. C. Internacionalização da produção científica brasileira: políticas, estratégias e medidas de avaliação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 13, n. 30, p. 81-100, 2016. DOI: https://doi.org/10.21713/2358-2332.0.923

SARDINHA, T. B. Análise multidimensional. DELTA, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 99-127, 2004. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0102-44502000000100005.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, 278p.

SINCLAIR, J. M. H. Corpus, Concordance, Collocation. Oxford: Oxford Univ. Press, 1991.

STAPLES, S.; EGBERT, J.; BIBER, D. Formulaic Sequences and EAP Writing Development: Lexical Bundles in the TOEFL iBT Writing Section. Journal of English for Academic Purposes, [S.l.], v. 12, n. 3, p. 214-225, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jeap.2013.05.002

SWALES, J. Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139524827

SWALES, J. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

TARDY, C. The Role of English in Scientific Communication: Lingua Franca or Tyrannosaurus Rex? Journal of English for Academic Purposes, [S.l.], v. 3, n. 3, p. 247-269, 2004. DOI: https://doi.org.10.1016/j.jeap.2003.10.001

VAN DEN BRANDEN, K. (ed.). Task-Based Language Education: From Theory to Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511667282

VAN DEN BRANDEN, K. Task-Based Language Teaching. In: HALL, G. (ed.). The Routledge Handbook of English Language Teaching. New York: Routledge, 2016. p. 238-251.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

WELP, A. K. S.; DIDIO, Á. R.; FINKLER, B. Questões contemporâneas no cinema e na literatura: o desenho de uma sequência didática para o ensino de inglês como língua adicional. Brazilian English Language Teaching Journal, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 1-25, 2019. DOI: https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.2.35861

WOOD, D.; BRUNER, J. S.; ROSS, G. The Role of Tutoring in Problem Solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, London, v. 17, n. 2, p. 89-100, 1976. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.29.2.1529-1638

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2021 Ana Bocorny, Anamaria Welp

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional