Entre accomplishments e atividades: mudanças direcionais e o caso dos verbos de editoração/ Between accomplishments and activities: directed changes and the case of publishing verbs

Gabriela Vilela Souza Martins, Luana Lopes Amaral

Abstract


Resumo: Este trabalho se propõe a analisar e a classificar aspectualmente os verbos de editoração do inglês e do português: to edit/editar ou editorar, to copy edit/preparar, to proofread/revisar, to typeset/diagramar e to format/formatar. Esses verbos se apresentam como um interessante objeto de análise no âmbito do aspecto lexical porque possuem tanto características de accomplishments quanto características de atividades. Esse tipo de comportamento dúbio foi amplamente estudado na literatura sobre aspecto e é normalmente atribuído a propriedades do VP. No caso dos verbos de editoração, porém, a variabilidade da classificação aspectual parece não estar estritamente atrelada ao tipo de complemento, mas à incrementalidade da ação descrita pelo verbo. Assim, para a análise desses verbos, adotamos o modelo bidimensional de representação do aspecto lexical, numa abordagem cognitivo-funcional, propondo que esses verbos possuem propriedades aspectuais que estão na interseção entre accomplishments e atividades. Nossos resultados indicam que os verbos de editoração especificam um tipo de mudança direcional. Assim, eles possuem potencial para serem (re)construídos como mudanças direcionais télicas (accomplishments) ou atélicas (atividades), a depender da forma como o falante pretende descrever o evento de editoração.


Palavras-chave: aspecto lexical; verbos de editoração; incrementalidade; telicidade; mudança.


Abstract: This work aims to analyze and aspectually classify the publishing verbs in English and Portuguese: to edit/editar or editorar, to copy edit/preparar, to proofread/revisar, to typeset/diagramar and to format/formatar. These verbs present themselves as an interesting object of analysis in terms of the lexical aspect because they have characteristics of both accomplishments and activities. This type of dubious behavior has been extensively studied in the aspect literature and is usually attributed to VP properties. In the case of publishing verbs, however, the variability of the aspectual classification seems not to be strictly linked to the type of complement, but to the incrementality of the action described by the verb. Thus, for the analysis of these verbs, we adopt the two-dimensional model of representation of the lexical aspect, in a cognitive-functional approach, proposing that these verbs have aspectual properties that are at the intersection between accomplishments and activities. Our results indicate that the publishing verbs specify a type of directed change. Thus, they have the potential to be (re)construed as telic (accomplishments) or atelic (activities) directed changes, depending on how the speaker intends to describe the publishing event.


Keywords: lexical aspect; publishing verbs; incrementality; telicity; change.


Keywords


aspecto lexical; verbos de editoração; incrementalidade; telicidade; mudança; lexical aspect; publishing verbs; incrementality; telicity; change.

References


BASSO, R. M. Uma proposta para semântica dos adjuntos ‘em X tempo’ e ‘por X tempo’. Alfa, São Paulo, v. 55, n. 1, p. 113-134, 2011. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/4170. Acesso em: 21 fev. 2022.

BEAVERS, J. Scalar complexity and the structure of events. In: DÖLLING, J.; HEYDE-ZYBATOW, T.; SCHÄFER, M. (eds.). Event structures in linguistic form and interpretation. Berlin: De Gruyter, 2008. p. 245-265.

CANÇADO, M.; AMARAL, L. Introdução à Semântica Lexical: papéis temáticos, aspecto lexical e decomposição de predicados. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.

CARLSON, G. N. Generics and atemporal when. Linguistics and Philosophy, v. 3, n. 1, p. 49-98, 1979. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00578448. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF00578448. Acesso em: 21 fev. 2022.

COMRIE, B. Aspect: an introduction to the study of verbal aspect and related problems. New York: Cambridge University Press, 1976.

CROFT, W. Force dynamics and directed change in event lexicalization and argument realization. In: ALMEIDA, R. G. de; MANOUILIDOU, C. (eds.). Cognitive science perspectives on verb representation and processing. New York: Springer, 2015. p. 103-30.

CROFT, W. Verbs: aspect and causal structure. Oxford: Oxford University Press, 2012.

DOWTY, D. Word Meaning and Montague Grammar. Dordrecht: D. Reidel, 1979.

LEVIN, B. English verb classes and alternations: a preliminary investigation. Chicago: University of Chicago Press, 1993.

LEVIN, B.; RAPPAPORT HOVAV, M. Argument realization. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

MARTINS, G. Uma análise sintático-semântica dos verbos de editoração do inglês. 2022. 82f. Monografia (Bacharel em Linguística do Inglês) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, 2022.

RAPPAPORT HOVAV, M.; LEVIN, B. Building verb meanings. In: BUTT, M.; GEUDER, W. (eds.). The projection of arguments: lexical and syntactic constraints. Stanford: CSLI Publications, 1998. p. 97­134.

RAPPAPORT HOVAV, M.; LEVIN, B. Reflections on manner/result complementarity. In: RAPPAPORT HOVAV, M.; DORON, E.; SICHEL, I. (eds.). Lexical semantics, syntax, and event structure. Oxford: Oxford University Press, 2010. p. 21-38.

ROTHSTEIN, S. Structuring events: a Study in the Semantics of Lexical Aspect. Oxford: Wiley-Blackwell, 2004.

SMITH, C. The Parameter of Aspect. Dordrecht: Kluwer, 1991.

VENDLER, Z. Linguistics in philosophy. New York: Cornell University, 1974.

VERKUYL, H. J. Aspectual classes and aspectual composition. Linguistics and Philosophy, v. 12, n. 1, p. 39-94, 1989. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00627398

WACHOWICZ, T. C.; FOLTRAN, M. J.. Sobre a noção de aspecto. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 48, n. 2, p. 211-232, 2006. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v48i2.8637179




DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.30.4.1964-2014

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
';



Copyright (c) 2022 Gabriela Vilela Souza Martins, Luana Lopes Amaral

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

e - ISSN 2237-2083 

License

Licensed through  Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional